ارتباطاتکسب‌وکارکنگره جهانی موبایلکنگره جهانی موبایل 2023

تاثیر فناوری نسل پنجم اینترنت در تولید

در این مقاله تأثیر فناوری نسل پنچم اینترنت بر تولید را بررسی می‌کنیم. فناوری نسل پنجم (5G) به صورت بالقوه می‌­تواند تأثیر زیادی بر فرآیندهای تولیدی داشته باشد. دلیل این امر، وجود حسگرها، دوربین‌­ها، بینایی ماشین، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، انبارداری، اتوماسیون، اینترنت اشیا و وسایل نقلیه خودران در واحدهای تولیدی صنعتی است.

فناوری نسل پنجم با گسترش روبات­‌های مستقل و تجهیزات هشدار دهنده متصل به شبکه، ایمنی محیط‌­های تولیدی را افزایش می­‌دهد. با استفاده از تجهیزات بینایی ماشین در خطوط تولید، کیفیت محصول بهتر شده و با اندازه­‌گیری مداوم پارامترهای خط می­‌توان مشکلات را پیش‌­بینی و اصلاح نمود. وسایل نقلیه خودران تغذیه خطوط را با سرعت و دقت بهتری انجام می­‌دهند. بهبود انبارداری، امکان ردگیری محصولات و مدیریت زنجیره تأمین موجب افزایش بازدهی خواهند شد. با کمک فناوری دوقلوی دیجیتال می‌­توان کلیه فرآیندهای کارخانه را قبل از شروع به ساخت آن شبیه‌­سازی کرد. از این فناوری می­‌توان برای تحلیل و پیش‌­بینی وقایع و نیز آموزش نیروی کار استفاده نمود. اگر چه تحقیق و توسعه بر روی نسل ششم (6G) در حال انجام است اما نسل پنجم تاکنون تمامی قابلیت‌های خود را به نمایش نگذاشته است.

نسل پنجم اینترنت در تولید

تولید به معنی تولید محصولات نهایی از مواد اولیه در مقیاس انبوه توسط کارگر یا ماشین می­باشد. شکل زیر فرآیند مذکور و عوامل مهم آن را نشان می‌­دهد. معمولاً هدف از فرآیندهای تولیدی، خلق محصولاتی با بهترین کیفیت، کمترین هزینه و کمترین اثرات مخرب زیست‌محیطی است.

عوامل مهم در تولید

فناوری نسل پنجم شبکه تلفن همراه بالقوه می‌­تواند تأثیر زیادی بر فرآیندهای تولید داشته باشد. دلیل این امر، وجود حسگرها، دوربین‌ها، بینایی ماشین، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، انبارداری، اتوماسیون، اینترنت اشیا و وسایل نقلیه خودران در واحدهای تولیدی صنعتی است. این تأثیرها در زمینه­‌های افزایش ایمنی، افزایش امنیت، بهبود کیفیت محصولات، حفظ محیط زیست، کاهش هزینه‌­ها، افزایش بازدهی تولید، کاهش زمان­‌های خواب دستگاه‌ها و کاهش معضل کمبود کارگر خواهد بود.

تعدادی از ویژگی­‌های فناوری نسل 5 که موجب بهبودهای فوق می­‌شوند عبارتند از:

  • سرعت بالا (تا 20 گیگابیت بر ثانیه)
  • تاخیر کم (8 تا 12 میلی‌­ثانیه)
  • نرخ خطای پایین
  • اندازه سلول‌های کوچکتر
  • اتصال مطمئن و پایدار
  • رایانش مرزی (EC)

در این نوشتار، تعدادی از تحولاتی که فناوری نسل پنجم در زمینه تولید صنعتی ایجاد نموده یا خواهد نمود با ذکر مثال­‌هایی بیان می‌­شود. بخش عمده مطالب، از ارائه‌­های کنگره جهانی موبایل 2023 استخراج شده و مقداری نیز از منابع دیگر استفاده شده است.

افزایش ایمنی و امنیت

استفاده از ارتباطات پایدار فناوری نسل پنجم موجب می‌­شود استفاده ار روبات‌های مستقل گسترش یابد. روبات­‌ها می­‌توانند به محیط‌هایی که برای انسان خطرناک است به راحتی رفت و آمد داشته باشند. از طرف دیگر، دقت روبات‌­ها در اجتناب از برخورد با موانع بیشتر از انسان است. همچنین استفاده از تجهیزات هشدار دهنده متصل به شبکه (مثل حسگر هوای سمی) می‌­تواند نقش زیادی در ایمنی نیروی انسانی داشته باشد. مورد اخیر در محل­‌هایی مثل معادن اهمیت زیادی دارد.

برای آموزش نیروی کار می­‌توان از فناوری دوقلوی دیجیتال استفاده نمود تا بدین ترتیب، برای کارآموز حس واقعی حضور در محل کار، بدون خطرات موجود در آنجا ایجاد شود. یک نیروی حراست به طور معمول 3 مانیتور (دوربین) را می‌تواند رصد کند در حالی که با افزودن تحلیل ویدئویی می­تواند تا 35 دوربین را کنترل نماید. بدین ترتیب ضریب امنیت محیطی افزایش می­‌یابد.

افزایش کیفیت محصول

با نصب تجهیزات بینایی ماشین در خطوط تولید، محصولات معیوب با دقت بیشتری (نسبت به نیروی انسانی) جداسازی می‌شوند. با اندازه­‌گیری پارامترهای مختلف خط و تجمیع و تحلیل داده‌­ها می‌توان قبل از بروز مشکل، اقدام اصلاحی انجام داد. ضمن استفاده از وسایل نقلیه خودران (AGV ها) تغذیه خطوط با سرعت و دقت بهتری انجام می‌شود. با استفاده از AGV به جای نوار نقاله برای جابجایی اجسام، می‌توان محصولاتی کاملاً شخصی‌­سازی شده و تولید سر وقت واقعی داشت.

کاهش مصرف انرژی

بررسی‌­ها نشان داده است که استفاده ازشبکه بی­سیم خصوصی به جای شبکه وای­فای کاهش مصرف انرژی 20 درصدی را موجب می‌شود. همچنین با استفاده از فناوری 5G می‌­توان مدیریت بهتری بر منابع (مثلاً پهنای باند) اعمال نمود.

افزایش  بازدهی و دوقلوی دیجیتال

فناوری نو با افزایش دقت در انبارداری (تعیین موجودی، نقطه سفارش)، امکان ردگیری محصولات، مدیریت زنجیره تامین (انتخاب بین منابع مختلف)، برنامه­‌ریزی فعال و تصمیم­‌گیری مبتنی بر داده­‌های تحلیل شده، موجب افزایش بازدهی در کارخانجات تولیدی می­‌شود. همچنین استفاده از دوقلوی دیجیتال اقدامات زیر را ممکن می­‌نماید:

  • تست محصول بدون ساخت prototype
  • شبیه‌سازی، طراحی و تست محصول در دوقلوی دیجیتال
  • بازخوردگیری از مشتری قبل از ساختن محصول

با کمک فناوری دوقلوی دیجیتال می­‌توان کلیه فرآیندهای کارخانه را قبل از شروع به ساخت آن (در مرحله کلنگ‌­زنی) شبیه‌­سازی نمود. این فرآیندها شامل موارد زیر می­‌شوند:

  • ماشین آلات
  • بازدهی تولید
  • بهینه‌سازی فرآیندها
  • توزیع کار بین نیروها
  • عملکرد زیرساخت­‌ها
  • لجستیک
  • چابکی تصمیم­‌گیری
  • ایمنی
  • پایداری
  • تعمیر و نگهداری پیش­گیرانه

مثال‌های از دوقلوی دیجیتال

با استفاده از دوقلوی دیجیتال امکان حرکت در زمان (برگشت به عقب و کشف علت اتفاقات، پیش‌بینی آینده) وجود دارد. این قابلیت موجب تصمیم‌­گیری صحیح در زمان حال می­‌گردد. مثال­‌هایی از استفاده از دوقلوی دیجیتال که در خلال کنگره MWC 2023 به آنها اشاره شد عبارتند از:

  • طراحی و شبیه‌­سازی کامل خودرو توسط شرکت Volvo
  • طراحی موتور خودرو توسط شرکت BMW
  • طراحی دوچرخه و ایجاد تجربه دوچرخه سواری برای مشتری قبل از ساختن دوچرخه، جهت بازخورد گرفتن و اصلاح طراحی
  • شبیه­‌سازی کامل پروژه بلندپروازانه شهر Line در منطقه Neom عربستان؛ در این پروژه کلیه امور شهری از قبیل زیرساخت‌ها، منابع، حمل و نقل، فضای سبز، خدمات بهداشت و درمان و آموزش توسط فناوری دوقلوی دیجیتال شبیه‌­سازی و بررسی می‌شود.
  • ردگیری همه روبات‌­ها و سفارش­‌های مشتریان توسط شرکت آمازون
  • کنترل کیفیت نوشابه­‌ها از طریق جمع‌آوری و تحلیل داده‌­های انبوه حسگرها توسط شرکت پپسی
  • کنترل مسائلی نظیر محیط زیست، بازدهی، ایمنی، حمل و نقل و کمبود نیروی کار در صنعت معدن استرالیا

چالش‌های نسل پنجم اینترنت در تولید

چالش‌های مختلفی برای استفاده از فناوری 5G در بخش تولید بیان شده­‌اند که برخی از آنها عبارتند از:

  • امنیت (داده)
  • حجم زیاد داده
  • به خطر افتادن مالکیت معنوی داده‌­ها
  • همکاری تیم‌­های فناوری اطلاعات و تیم‌­های عملیاتی
  • پیچیدگی زیاد 5G نسبت به وای­فای و نیاز به متخصصان مربوطه

نتیجه­‌گیری و جمع­‌بندی

هدف از فرآیندهای تولیدی، خلق محصولاتی با بهترین کیفیت، کمترین هزینه و کمترین اثرات مخرب زیست محیطی است. فناوری نسل پنجم به دلیل وجود حسگرها، دوربین­‌ها، بینایی ماشین، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، انبارداری، اتوماسیون، و اینترنت اشیا در واحدهای تولیدی تأثیر زیادی بر این فرآیندها خواهد داشت. این تأثیرها در زمینه­‌های افزایش ایمنی، افزایش امنیت، بهبود کیفیت محصولات، حفظ محیط زیست، کاهش هزینه‌­ها، افزایش بازدهی تولید، کاهش زمان­‌های خواب دستگاه‌ها و کاهش معضل کمبود کارگر خواهد بود.

فناوری نسل 5 موجب گسترش روبات­‌های مستقل می­‌گردد. روبات­‌ها می‌­توانند به محیط­‌های خطرناک رفت و آمد داشته باشند در حالی که دقت آن­ها در اجتناب از برخورد با موانع بیشتر از انسان است. استفاده از تجهیزات هشدار دهنده متصل به شبکه می‌­تواند نقش زیادی در ایمنی نیروی انسانی داشته باشد. با نصب تجهیزات بینایی ماشین در خطوط تولید، کیفیت محصول بهتر شده و با اندازه‌­گیری پارامترهای مختلف خط می­‌توان مشکلات را پیش­‌بینی و اصلاح نمود.

با استفاده از وسایل نقلیه خودران تغذیه خطوط با سرعت و دقت بهتری انجام می‌­شود. افزایش دقت در انبارداری، امکان ردگیری محصولات و مدیریت زنجیره تأمین، همگی در خدمت افزایش بازدهی خواهند بود. با کمک فناوری دوقلوی دیجیتال می‌­توان کلیه فرآیندهای کارخانه را قبل از شروع به ساخت آن شبیه‌­سازی نمود. برای آموزش نیروی کار می‌­توان از این فناوری استفاده نمود تا بدین ترتیب، برای کارآموز حس واقعی حضور در محل کار، به طور ایمن ایجاد شود. چالش‌هایی که در این زمینه ذکر شده­‌اند شامل نگرانی از امنیت داده­‌ها و پیچیدگی این فناوری و مسائل اجرایی است.

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!

سردبیر

سردبیر رصدخانه فناوری‌های نوظهور هستم. مشتاق مطالعه و انتشار دانش و تجربیات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا