فناوریکنگره جهانی موبایلکنگره جهانی موبایل 2024

تجربه قدرت ارتباط؛ درآمدی بر کنگره جهانی موبایل 2024

کنگره جهانی موبایل 2024 امسال هم با پنج تم اصلی پا به عرصه گذاشت

در این مقاله پیش‌درآمدی خواهیم داشت به کنگره جهانی موبایل 2024. کنگره جهانی موبایل یا همان MWC معروف کوتاه شده عبارت Mobile World Congress است که هر ساله در بارسلون اسپانیا و توسط GSMA برگزار می‌شود. این کنگره مجموعه‌ای است مشتمل بر بزرگترین نمایشگاه صنعت موبایل در جهان در کنار سخنرانی‌های کلیدی و پنل‌های تخصصی فعالان این حوزه. اغلب حاضرین در این کنگره را اپراتورهای ارتباطات، شرکت‌های سازنده گوشی همراه، سازندگان نرم‌افزار و فروشندگان تشکیل می‌دهند.

تم‌های کنگره جهانی موبایل 2024

کنگره جهانی موبایل 2023 با شعار «سرعت» نشست‌های خود را ذیل پنج تم اصلی ارائه کرد: شتاب نسل پنجم (5G Acceleration)، مثبت واقعیت (Reality+)، شبکه باز (OpenNet)، فین‌تک (FinTech)، همه چیز دیجیتال (Digital Everything). اما کنگره جهانی موبایل 2024 که با شعار «تجربه قدرت ارتباط (experience the power of connection)» کار خود را آغاز کرد تغییراتی در تم‌های خود دارد. تم‌های این دوره کنفرانس عبارتند از:

  • نسل پنجم و فناوری‌های پس از آن (5G and beyond)
  • انسانی‌سازی هوش مصنوعی (Humanising AI)
  • اتصال همه چیز (Connecting Everything)
  • دگرگونی دیجیتالی در تولید (Manufacturing DX (Digital Transformation))
  • و تغییردهندگان بازی (Game Changer)

در ادامه هر یک از این تم‌های اصلی را مرور خواهیم کرد.

نسل پنجم و فناوری‌های پس از آن

نسل پنجم (5G) کاتالیزوری برای ایجاد هوشمندی در لبه شبکه است. در فاز بعدی 5G Advanced که بر نیاز به ادغام هوش مصنوعی انتها به انتها تاکید می‌کند، نسل‌های آینده تلفن همراه، خودسازمان‌دهی و امکانات جدیدی را در مورد چگونگی تعامل با دستگاه‌های خود خواهند آموخت. این تعامل می‌تواند از طریق ارتباطات هولوگرافیک و یا از طریق تشخیص ژست برای پشتیبانی از برنامه های کاربردی مبتنی بر واقعیت گسترده باشد. در این میان نسل ششم موبایل در حال یافتن جایگاه خود است.

با کوتاه‌تر شدن عرضه نسل‌های موبایل، بازگشت سرمایه بیشتر طول می‌کشد. از آنجایی که هر نسل ویژگی های جدید و انبوهی از فرصت های جدید را ارائه می دهد، آیا لازم است در زمانی که صنعت به سرعت در حال به روز شدن است صبر کنیم؟

نشست‌هایی که ذیل این مبحث ارائه شند به شرح زیر است:

همانطور که ملاحظه می‌شود دو مورد از سخنرانی‌های کلیدی (Keynote) این همایش به این تم اختصاص دارد.

انسانی‌سازی هوش مصنوعی

تم بعدی این همایش به انسانی سازی هوش مصنوعی (Humanising AI) اختصاص دارد. بحث داغ Generative AI سرفصل جدیدی از موضوعات پیش روی ما قرار می‌دهد. در چشم‌انداز فناوری که به سرعت در حال تغییر است، نگاه کاربردی و عملیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است. از پتانسیل بهینه‌سازی فرآیندها و ابزارهایی که می‌توانند تحول در شبکه یا ابر را تسریع کنند، تا ایجاد سطوح جدیدی از تعامل طبیعی بین افراد و رایانه‌ها که می‌تواند تجربیات شخصی‌سازی‌شده را برای مشتریان به ارمغان بیاورد.

داده و مدیریت آن پایه و اساس هیاهویی است که پیرامون Generative AI ایجاد شده. سرعت تغییرات پیش‌رو همزمان  مخرب و هیجان انگیز است و ما تازه در ابتدای راه قرار داریم.

در کنگره جهانی موبایل ۲۰۲۴ نشست‌های زیر در مبحث انسانی‌سازی هوش مصنوعی ارائه شدند:

دو مورد از سخنرانی‌های کلیدی این همایش به این موضوع اختصاص دارد.

اتصال همه چیز

طبق گزارش GSMA Intelligence، تا سال 2030، 6.3 میلیارد مشترک تلفن همراه منحصر به فرد در سراسر جهان با پنج میلیارد اتصال جهانی 5G خواهیم داشت. هرچند این صنعت به معنای واقعی کلمه همه را به هم متصل می کند، با توجه به اینکه تعداد دستگاه های متصل اینترنت اشیا ظرف دو سال به بیش از 15 میلیارد خواهد رسید، اتصال همه چیز به راه‌حل‌های شبکه‌ای نیاز دارد که باز، یکپارچه، پایدار و ایمن باشند. اکنون بیش از هر زمان دیگری، اکوسیستم موبایل رو به رشد نیاز به همکاری بین قسمت‌های مختلف از ابَر مقیاس‌کننده‌های ابری، شرکت‌های برج و فیبر تا ارائه‌دهندگان ماهواره دارد. تنها با ایجاد شبکه‌های سازگارتر، خودکار و مقرون‌ به‌صرفه‌تر می‌توانیم توسعه راه‌حل‌های جدید را برای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان به سرعت دنبال کنیم.

نشست‌های زیر پیرامون موضوع اتصال همه چیز در کنگره موبایل 2024 برگزار شد:

دو مورد از سخنرانی‌های کلیدی این همایش به این موضوع اختصاص دارد.

دگرگونی دیجیتالی در تولید

تولیدکنندگان زمان و پول قابل توجهی را صرف استراتژی‌های دیجیتال خود می‌کنند. 5G برای تمام بخش‌های اقتصادی اقتصاد جهانی از جمله بخش تولید مزایایی فراهم می‌کند. بخش تولید که از برنامه‌های کاربردی برای کارخانه‌ها و انبارهای هوشمند استفاده می‌کند می‌تواند با بکارگیری شبکه‌های بی‌سیم خصوصی و راه‌حل‌های مبتنی بر داده بهره‌وری و سود خود را افزایش دهد.

فناوری‌ها چشم‌انداز رقابتی را گسترش داده، راه‌حل‌های پایداری ارائه می‌دهند که کارایی کارخانه را افزایش، عملکرد تولید را بهبود و هزینه را کاهش می‌دهند. نظر به سرمایه‌گذاری کلان موسساتی مانند کمیسیون اروپا و شرکت‌ها در هوش مصنوعی و روباتیک، آیا در نهایت می توان به اهداف Industry 4.0 دست یافت؟

نشست‌های که ذیل این مبحث ارائه شدند در جدول زیر آورده شده است:

تغییردهندگان بازی

فناوری در سال 2024 به کجا می رود؟ نگاه رو به جلو با ظهور فناوری‌هایی که پتانسیل تغییرات اساسی دارند کار چالش‌برانگیزی است. با سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه در محاسبات کوانتومی داده‌های بزرگ به داده‌های کوچک تبدیل شده‌اند زیرا هوش مصنوعی به زودی قادر به حل مشکلات تا ۱۰۰ میلیون برابر سریع‌تر از رایانه‌های سنتی خواهد بود و تجربیات شخصی‌سازی شده را برای هر مصرف‌کننده‌ای امکان‌پذیر می‌سازد. واقعیت گسترده، در حال شکستن مرزهای بین دنیای دیجیتال و فیزیکی است و موارد استفاده و اکوسیستم‌ها همچنان به رشد و تغییر ادامه می دهند. آیا گوشی هوشمند فردا یک هدست AR/VR خواهد بود یا یک دستیار محیطی؟ فناوری فردا از امروز شروع می شود.

عناوین نشست‌های کنگره موبایل ۲۰۲۴ در این بخش به ترتیب زیر است:

DNA دیجیتال ما

در سراسر اکوسیستم مخابراتی، پایداری، تنوع و جذب استعدادهای جدید فراتر از مسئولیت اجتماعی بوده و به اولویت‌های استراتژیک اصلی تبدیل شده است. انتظار می‌رود تجارت جذب و حفظ استعدادها در ده سال آینده دو برابر سریع‌تر رشد کند. یک نکته‌ی قابل ملاحظه در این میان کاهش قابل توجه تعداد زنان در نقش‌های رهبری فناوری در سال گذشته بوده است. در حالی که بازیگران صنعت تلاش در بکارگیری رویکرد دایره‌ای‌ برای فعالیت در راه‌های پایدار و کارآمد انرژی دارند، همچنان تا رسیدن به اهداف سازمان ملل فاصله زیادی داریم. آینده دیجیتال ما در حال ظهور است و اجرای تغییر با تبدیل کردن تغییرات اجتماعی به بخشی از DNA ما حیاتی است.

نشست‌هایی که ذیل این مبحث ارائه شدند در جدول زیر آورده شده است:

امتیاز کاربران: 4.28 ( 2 رای)

سردبیر

سردبیر رصدخانه فناوری‌های نوظهور هستم. مشتاق مطالعه و انتشار دانش و تجربیات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا