ارتباطاتکسب‌وکار

زیست‌بوم شراکت در Open RAN

کسب درآمد شرکت‌های کوچک در زیست بوم زیرساخت مخابراتی

در این نوشتار با ایده حضور شرکت‌ها در زیست‌بوم شراکت Open RAN، به بررسی ابعاد مختلف این موضوع می­‌پردازیم. ابتدا ذیل سرفصل زیست‌بوم شراکت، به اهمیت زیست‌بوم شراکت از منظر کنفرانس MWC2023، تعریف، مزایا و مراحل ایجاد، نمونه زیست‌بوم شراکت موفق و میزان ارزش افزوده آن و سپس به نمونه زیست‌بوم شراکت ناموفق و دلایل عدم موفقیت آن پرداخته می­شود.

در موضوع ORAN مواردی مانند مراحل تکامل از RAN سنتی به ORAN، مزایای ORAN نسبت به RAN سنتی و وضعیت تکنولوژی ORAN در شرکت‌­های مخابراتی بزرگ جهان مطرح می­‌گردد. در انتها ذیل سرفصل زیست‌بوم شراکت ORAN، به موضوعاتی از قبیل پیوستن به انجمن‌های زیست‌بوم شراکت ORAN، مزایای عضویت در انجمن‌­ها، چالش‌­های اپراتور برای خریدن محصولات سازگار با فناوری ORAN و راه‌حل‌­هایی برای چالش­‌های فروش محصولات سازگار با فناوری Open RAN به اپراتورها مطرح می‌­گردد.

زیست‌بوم شراکت

زیست‌بوم شراکت (Partner Ecosystem) به مجموعه‌­ای از کسب‌وکارها اطلاق می‌شود که به جای رقابت، به هم­فکری و همکاری می‌پردازند. در ضمن این همکاری با به اشتراک گذاشتن دانش و مهارت‌های خود، به ارزش افزوده دست می‌یابند. در این نوشتار به موضوع زیست‌بوم شراکت برای کسب‌وکارهای مرتبط با Open RAN می‌پردازیم.

موضوع این مقاله، بحث زیست‌بوم شراکت Open RAN، یعنی مجموعه کسب‌وکارهای مرتبط و در حال همکاری برای راه اندازی یک سیستم ORAN می­‌باشد. در ادامه به صورت مجزا زیست‌بوم شراکت را قدری بیشتر توضیح می‌دهیم. سپس بحث Open RAN از دید بازاریابی (و نه دید فنی و علمی) را مطرح می‌کنیم. و نهایتاً در مورد زیست‌بوم شراکت ORAN توضیحاتی خواهیم داد.

متن مقاله

همانطور که گفته شد، زیست‌بوم شراکت از مجموعه‌ای کسب‌وکار در حال همکاری و به دور از رقابت به منظور به اشتراک گذاشتن دانش و مهارت و ایجاد ارزش افزوده تشکیل می‌­شود. به عنوان یک نمونه از زیست‌بوم شراکت موفق، می­‌توان زیست‌بوم شراکت مایکروسافت را نام برد. این زیست‌بوم از سه دسته شرکت‌­های سخت‌افزاری (مانند DELL و Lenovo)، نرم‌افزاری (مانند Adobe و SAP) و شرکت‌­های خدماتی (مثل accenture و avande) تشکیل شده است. شراکت موجود بین این شرکت­ها سبب می‌شود تا برای مثال، فعالیت‌­های نرم‌افزاری به شرکت متخصصی مانند Adobe واگذار گردد و شرکت سخت افزاری مثل Lenovo فارغ از نگرانی کارهای نرم افزاری، به فعالیت‌های سخت افزاری خود بپردازد. در این زیست‌بوم شراکت، برای هر یک دلار درآمد شرکت مایکروسافت، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات 7.63 دلار و شرکت‌های توسعه دهنده نرم‌افزار 10.11 دلار ارزش افزوده ارزش‌افزوده ایجاد می‌کنند.

نمونه موفق دیگر زیست‌بوم شراکت می­توان همکاری شرکت سامسونگ بعنوان تولید کننده قطعات شبکه و شرکت مخابرات ورایزون را نام برد، که با همکاری یکدیگر در توسعه شبکه­ 5G بسیار موفق عمل کرده­اند.

مزایا و مراحل ایجاد زیست‌بوم شراکت

از مزایای ایجاد زیست‌بوم شراکت می­‌توان انتقال دانش مؤثر بین اعضای زیست‌بوم، کاهش هزینه توسعه، عدم رقابت بین اعضای زیست‌بوم و در نتیجه کاهش اتلاف انرژی و زمان رقابت و ایجاد بازار جدید و رشد بازاریابی را نام برد.

مراحل ایجاد یک زیست‌بوم شراکت عبارت­اند از:

  1. شناخت کامل روی اعضا و بازیگران زیست‌بوم
  2. شناسایی و انتخاب شرکای مناسب
  3. برقراری تعاملات
  4. تعریف اهداف و معیارهای موفقیت
  5. امضای قرارداد
  6. اجرای طرح همکاری
  7. بررسی و ارزیابی

بدیهی است که زیست‌بوم شراکت در طول زمان همیشه موفقیت‌آمیز نبوده است. یک نمونه شکست آن Windows Phone است. این پلتفرم در سال 2010 اولین نسخه آن یعنی Windows Phone 10 به بازار عرضه شد و در سال 2017 این پروژه با شکست پایان یافت. از دلایل این شکست می­‌توان برنامه‌های کم نسبت به اندروید و iOS، عدم پشتیبانی از ویژگی­‌های محبوب مانند fast charging و تأخیر در ارائه به‌روزرسانی‌ها را نام برد.

شبکه موبایل

شبکه موبایل از دو بخش هسته (Core) و RAN (Radio Access Network) تشکیل شده است. RAN سنتی (Traditional) از آنتن به منظور ارسال و دریافت سیگنال، RRU (Remote Radio Unit) و BBU (Baseband Unit) تشکیل شده است. چالش بزرگ RAN سنتی برای اپراتورها همواره این بوده که چند وندور اصلی بزرگ جهان عرضه کنندگان اصلی تجهیزات RAN شبکه بودند. در این شرایط RRU یک وندور فقط با BBU و لایسنس­‌های همان وندور سازگار بود. بدین ترتیب قیمت بالایی برای RAN شبکه توسط وندورهای بزرگ تعیین می‌شد.

Open RAN این چالش را با تعیین استانداردهای باز و اینترفیس‌­های باز بین اجزای DU (Distributed Unit)، CU (Central Unit) و RU (Remote Unit) حل نموده است. بدین ترتیب، اجزای جداگانه از وندورهای مختلف با یکدیگر سازگار هستند.

از مزایای ORAN نسبت به RAN سنتی می‌­توان نوآوری بیشتر، امکان سفارشی‌سازی، امکان خرید تجهیزات با وجود تحریم‌­های تحمیلی و ارتقاء آسان­تر محصول به دلیل توسعه مبتنی بر نرم‌افزار را نام برد.

عضویت در زیست‌بوم شراکت Open RAN

برای عضویت یک سازمان در زیست‌بوم شراکت ORAN، باید در انجمن­هایی مانند O-RAN Alliance، Telecom Infra Project و Open RAN Policy عضو شود. عضویت در این انجمن‌ها مزایایی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  1. دسترسی به استانداردهای Open RAN
  2. امکان همکاری با دیگر اعضای O-RAN Alliance
  3. نقش‌آفرینی در فناوری و استانداردها
  4. کسب اعتبار از عضویت در زیست‌بوم شراکت
  5. فروش سیستم Open RAN به اپراتور (مهم ترین مزیت)

چالش‌های اپراتور در Open RAN

چالش‌های اپراتور در مقابل خرید تجهیزات Open RAN و راهکارهای موجود برای عبور از این چالش­‌ها عبارت اند از:

  1. درگیری با تکنولوژی نوظهور (راهکار: شروع کار با شبکه‌های کوچک مانند شبکه‌های خصوصی برای افزایش ظرفیت، به منظور مواجهه با هزینه کمتر در ابتدای کار)
  2. هزینه‌های اولیه بالا برای تکنولوژی جدید، جهت پیاده‌سازی استانداردهای باز و ایجاد اینترفیس‌های باز (راهکار: استفاده از سخت­‌افزارهای معمولی به جای اختصاصی)
  3. چالش اتصال بهینه اجزای مختلف (راهکار: استفاده از استاندارهای باز تعیین شده توسط انجمن­‌های ORAN، و شروع کار با شبکه کوچک)
  4. نیاز به تجربه و دانش فنی (برگزاری کلاس و کارگاه­‌های آموزشی به منظور تربیت نیروی فنی آشنا به تکنولوژی جدید)

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)

سردبیر

سردبیر رصدخانه فناوری‌های نوظهور هستم. مشتاق مطالعه و انتشار دانش و تجربیات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا