حکمرانی فناوریهوش مصنوعی

سفر هوش مصنوعی مولد سازمانی

شرکت‌ها به محض آغاز همکاری و کار با هوش مصنوعی مولد سازمانی، متوجه اهمیت و تأثیر این فناوری بر روند فعالیت‌های خود شده و به سرعت هدایت و مدیریت این فناوری را نیز شروع کرده‌اند تا بتوانند از مزایای آن به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری کنند. هوش مصنوعی مولد مدل کسب‌وکار شرکت‌های فاوای سازمانی را دچار تحولاتی کرده است.  اکنون تازه‌واردها با چالش‌های بی‌شماری در این زمینه روبرو هستند: هزینه‌های بالا بویژه در بکارگیری LLM در مقیاس بزرگ، آمادگی ناکافی در حوزه ابر و داده، قابلیت اطمینان خروجی‌های هوش مصنوعی مولد، و مخاطرات مرتبط با تنظیم‌گری، مالکیت معنوی، اخلاقیات و موارد دیگر. شرکت‌ها امروزه به جای تکیه بر یک فروشنده، به طور فزاینده‌ای به دنبال بکارگیری چندین ارائه‌دهنده هستند. آنها همچنین به جای تلاش برای ایجاد مدل‌های سفارشی از ابتدا، از چندین مدل برای توسعه هوش مصنوعی خود استفاده می‌کنند.

سه گروه شرکت در بلوغ هوش مصنوعی

در حالی که این نوع تغییرات گسترده و فراگیر هستند، شرکت‌های بزرگ در مراحل متفاوتی از پذیرش هوش مصنوعی مولد هستند. بر اساس تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته، سازمان‌ها را می‌توان به سه مرحله زیر از آمادگی هوش مصنوعی و پذیرش در طول سفر خود طبقه بندی کرد:

  • ناظران (Observers). بخش عمده‌ای از شرکت‌ها (50 تا 60 درصد) جزء گروه «ناظران» هستند. این گروه بر آمادگی هوش مصنوعی (تنظیم داده‌‎ها و زیرساخت‌های ابری خود) و اجرای POCهای کوچک مقیاس عمدتاً برای موارد استفاده داخلی (به عنوان مثال، خلاصه‌سازی متن و مدیریت دانش) متمرکز هستند. این راهکارها تا حد زیادی بر افزایش بهره‌وری متمرکز است.
  • پیشتازان (Front-runners). 30 تا 40 درصد دیگر پیشرو هستند. آنها چشم‌انداز روشنی برای استفاده از هوش مصنوعی/هوش مصنوعی مولد برای کاهش هزینه‌ها در توسعه محصول از طریق موارد استفاده مانند میزهای خدمات مجهز به هوش مصنوعی و ارتقاء کدهای قدیمی دارند. این سازمان‌ها قبلاً تغییراتی در سازمان و مدل‌های عملیاتی خود ایجاد کرده‌اند. مانند ایجاد مراکز تعالی هوش مصنوعی (centers of excellence; COE) و نقش‌های جدیدی مانند مدیر ارشد هوش مصنوعی.
  • نوآوران (Innovators). کمتر از 10 درصد، «نوآوران» واقعی هوش مصنوعی هستند که رویکرد آنها اول-هوش‌مصنوعی (AI-first) است. آنها با استراتژی یکپارچه به دنبال دستیابی به کاهش هزینه و فعال‌سازی پتانسیل واقعی هوش مصنوعی مولد هستند. این شرکت‌‎ها همچنین به دنبال رشد کسب‌وکار خود از طریق بکارگیری موارد استفاده پیشرفته مانند طراحی و توسعه محصول با قابلیت هوش مصنوعی مولد هستند.

بلوغ استفاده از هوش مصنوعی در سازمان‌ها

همانطور که در شکل فوق ملاحظه می‌شود بکارگیری هوش مصنوعی مولد در سازمان‌ها منجر به ارزش‌آفرینی 2 تا 3 برابری می‌شود. به عبارت بهتر چنانچه سازمان‌ها در سفر هوش مصنوعی خود از هوش مصنوعی مولد استفاده نکنند 2 تا 3 برابر از دیگران عقب خواهند افتاد.

سه پیشنهاد برای شرکت‌های ارائه‌دهنده

همزمان که شرکت‌ها در مراحل مختلف سیر هوش مصنوعی مولد خود هستند، برای پیشروی در این مسیر به طیف وسیعی از خدمات فناوری نیاز دارند. برای ارضای این تقاضا و راه‌اندازی سفرهای هوش مصنوعی مولد، ارائه‌دهندگان باید به سرعت سه نوع متمایز از خدمات هوش مصنوعی را در یک دوره 12 تا 18 ماهه ارائه کنند. این خدمات عبارتند است:

  • بازطراحی خطوط خدمات سنتی و دیجیتالی که از هوش مصنوعی برای بهبود بهره‌وری، تحول و نوآوری در ارائه خدمات فعلی استفاده می‌کنند.
  • پیشنهادات اساسی هوش مصنوعی/هوش مصنوعی مولد که پشته فناوری سازمانی را برای آمادگی در حوزه ابر و هوش مصنوعی مولد فراهم می‌کند.
  • راه‌حل‌های عمودی که نوآوری در محصول یا فرآیند و ابتکارات رشد درآمد شرکت‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند. به عنوان مثال، محصولات متصل به هوش مصنوعی مولد و زیست‌بوم‌های تولیدی در بخش صنعتی، و پلتفرم تحلیل ادعاهای بیمه در امور مالی.

هوش مصنوعی مولد سازمانی

تحول در ابر پیش‌نیاز حرکت به سمت هوش مصنوعی

در حال حاضر تعداد نسبتاً کمی از شرکت‌ها به عنوان نوآوران هوش مصنوعی مولد شناخته می‌شوند. اکثریت قریب به اتفاق آنها (حدود 80 درصد) که بیش از 10000 خدمت هوش مصنوعی ارائه می‌کنند، انتظار می‌رود در طول سال آینده احتمالاً در دو دسته اول از ارائه‌دهندگان خدمات قرار گیرند. آنها احتمالاً تا حد زیادی بر روی آمادگی زیرساختی در حوزه هوش مصنوعی و POCهای کاهش هزینه از طریق خدمات افقی شامل مدیریت دانش، خدمات مشتری و خلاصه‌سازی متن متمرکز خواهند شد.

تحقیقات نشان می‌دهد که سطح بالایی از همبستگی بین آمادگی هوش مصنوعی سازمانی و آمادگی ابری وجود دارد. بنابراین برای ارائه‌دهندگان خدمات بسیار مهم است که خود را به عنوان شرکای تجاری تحول هوش مصنوعی صفر تا صد و تمام عیار معرفی کنند. شرکایی که می‌توانند همه عناصر هوش مصنوعی مولد را در جای خود قرار دهند. با توجه به اینکه تحول در حوزه ابر بخش مهمی از فرایند رشد ارائه‌دهندگان خدمات در سال‌های اخیر بوده است، آنها باید در موقعیت مناسبی در این حوزه قرار گیرند تا مشتریان را به سمت تحولات اساسی دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد هدایت کنند.

با این حال، پتانسیل رشد این دسته از خدمات محدود است. این احتمال قوی وجود دارد که بازار بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها به سرعت رشد کند. چرا که هم شرکت‌ها و هم ارائه‌دهندگان خدمات، سرمایه‌گذاری‌های خود در این فضای رقابتی را افزایش می‌دهند. برای اینکه یک ارائه‌دهنده در این فضا پیشرفت کند، باید راهکارهای آماده پیاده‌سازی و با قابلیت پیاده‌سازی سریع در مقیاس‌های متفاوت داشته باشد. راهکارهایی که از رویکردهای پلتفرمی الگوبرداری می‌کند و در راه‌حل‌های ابری قابل پیاده‌سازی است.

تأکید بر نوآوری در پیاده‌سازی هوش مصنوعی در سازمان

همزمان که سازمان‌های بیشتری با پیاده‌سازی هوش مصنوعی در دو سال آینده، توسعه می‌یابند و رقابت‌پذیر می‌شوند، می‌بایست در خدمات هوش مصنوعی بر نوآوری محصول و رشد درآمد تمرکز شود. ارائه‌دهندگانی که می‌توانند راه‌حل‌های پلتفرم‌پایه ارائه دهند، بهترین موقعیت را خواهند داشت. با این حال، حفظ این مزیت برای درازمدت، نیاز به زحمت بیشتری خواهد داشت. ارائه‌دهندگان باید ثابت کنند که می‌توانند به طور مستمر با سرعت فزاینده نوآوری هوش مصنوعی مولد سازگار شوند و در عین حال تأثیر پایدار را برای مشتریان سازمانی خود ایجاد کنند.

منبع: مکنزی

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)

علی فردوسی جهرمی

دانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی علاقمند به مطالعه و پژوهش در زمینه حکمرانی فناوری

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا