ارتباطاتکنگره جهانی موبایلکنگره جهانی موبایل 2024

مروری بر سخنرانی کلیدی اول کنگره جهانی موبایل 2024

در این مقاله مروری خواهیم داشت بر سخنرانی کلیدی اول کنگره جهانی موبایل 2024. این کنگره یک همایش جهانی مرتبط با صنعت ارتباطات است که سالانه و در شهر بارسلون اسپانیا برگزار می‌شود. زمان برگزاری این همایش فوریه یا اوایل مارس هر سال است. در مقاله «تجربه قدرت ارتباط» مروری کلی بر تم‌ها و سخنرانی‌های کلیدی این همایش داشتیم. در این مقاله به طور مشخص سخنرانی کلیدی اول کنگره جهانی موبایل را شرح خواهیم داد.

شروع سخنرانی کلیدی

سخنرانی با ورود متزگرنرید، مدیر کل GSMA به روی سن شروع می‌شود. این جلسه مهمترین و پر مخاطب‌ترین بخش کنگره جهانی موبایل است. برای همین از ساعت‌ها قبل افراد برای حضور در آن برنامه‌ریزی می‌کنند. مقامات بلندپایه برخی از کشورها در این جلسه حضور دارند. از جمله رئیس‌جمهور پاراگوئه، رئیس‌جمهور اسپانیا و رئیس ایالت کاتالونیا. متزگرنرید از آنها نام می‌برد و به علاوه بر خوش‌آمدگویی به همه حضار اینها را به طور ویژه مورد توجه قرار می‌دهد.

گرنرید از حضاری که از صنعت تلکام هستند می‌خواهد دستشان را بالا بیاورند. در ادامه می‌خواهد حاضرین در جلسه که از صنایع غیرتلکام هستند دستشان را بالا بیاورند: واقعیت این است که تعداد حاضرین غیرتلکامی در کنگره جهانی موبایل روز به روز در حال افزایش است. گرنرید می‌پرسد چه کسانی می‌خواهند به هدف (Goal) برسند. قدری مکث می‌کند. گویی از کلمه Goal به دنبال معنای دیگری است. او از چهار حرف کلمه GOAL چهار موضوع را مد نظر دارد:

  1. رشد (Growth)
  2. فناوری باز ارتباطی (Open Gateway)
  3. هماهنگی (Align)
  4. و هیچ کس را کنار نگذار (Leave no one behind)

تمام زمان یک ساعته سخنرانی کلیدی اول کنگره جهانی موبایل 2024 حول این چهار موضوع می‌گذرد.

رشد (Growth)

فناوری 5G از نظر رشد سریع‌ترین فناوری موبایل در طول تاریخ است. اما این فناوری امروز با چالش‌هایی مواجه است. آمارها نشان می‌دهد که علیرغم اینکه میزان درآمد صنعت موبایل هر سال افزایش پیدا کرده اما رشد درآمد سال به سال کاهش پیدا کرده است. فعالان صنعت تلکام مجبورند هر سال روی زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا جهان به یکدیگر متصل بماند و سایر صنایع بتوانند فعالیت کنند. اما گویی جهان و سایر صنایع این زیرساخت‌ها را قدر نمی‌دانند و تمایل کمی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود دارد. صنعت تلکام یک دوره حساس را در حال طی کردن است. دوره‌ای که باید راهکارهای خلاقانه‌ای بیابد تا این فاصله سرمایه‌گذاری را پر کند.

اپراتورها برای پر کردن این خلأ سرمایه‌گذاری کارهایی انجام داده‌اند. تلفونیکا چند سال پیش سکویی تحت عنوان «Kernel» ایجاد کرد. امنیت و داده مرکز تبادلات این سکو هستند. در این سکو مشتریان از طریق دسترسی به یک نقطه واحد به مجموعه‌ای از خدمات دسترسی دارند. خدماتی نظیر سرگرمی، ارتباطات، بازی، ذخیره‌سازی ابری و غیره. اپراتورهای چینی هم در این فضا منفعل نبوده و کارهای مشابهی انجام و از این طریق درآمد خود را 58 درصد افزایش داده‌اند. ابر و خدمات ابری یک بازیگر مهم در رشد این صنعت بوده است. درآمد چینی‌ها از سرویس‌های ابری در سال 2021 دو برابر شده. این درآمد در سال 2022 هم دو برابر شده است.

ویدئو زیر مربوط به بخش Growth سخنرانی کلیدی اول کنگره جهانی موبایل 2024 می‌باشد.

فناوری ارتباطی باز (Open Gateway)

نسل پنجم ارتباطات (5G) قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دارد. قابلیت‌های 5G می‌تواند یک زیست‌بوم یکپارچه ایجاد کند. در حقیقت این قابلیت وجود دارد که چارچوبی از APIهای باز و با دسترسی جهانی ایجاد شود. با ایجاد این چارچوب توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند سرویس‌های جدید را مبتنی بر این APIها، برای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان ایجاد کنند.

خوشبختانه این چارچوب ایجاد شده است. در 12 ماه گذشته 240 اپراتور که 65 درصد ارتباطات موبایل دنیا را در اختیار دارند به Open Gateway متصل شده‌اند. در این زمین بازی جدید، 40 اپراتور حدود نود API را برای استفاده دولوپرها ایجاد کرده‌اند.

نمونه APIها برای Open Gateway

در این قسمت از برنامه مدیرعامل Unmanned Life یک ارتباط تصویری با برنامه می‌گیرد و در خصوص APIهایی که در این زمینه تولید کرده‌اند توضیحاتی می‌دهد. همانگونه که در ویدئو فوق ملاحظه می‌شود، مدیرعامل Unmanned Life سه دسته کلی از APIها را معرفی می‌کند که برای این زیست‌بوم توسعه داده‌اند.

  • کیفیت سرویس و تقاضا (Quality of service and demand)
  • احراز هویت و دستگاه‌های متصل (Authentication of connected devices)
  • مکان‌یابی برای زمانی که GPS دقت کافی ندارد (Location when GPS is not accurate enough)

خوزه ماریا آلوارز؛ پای ثابت سخنرانی‌های کلیدی

خوزه ماریا آلوارز رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل تلفونیکا است و پای ثابت سخنرانی‌های کلیدی کنگره جهانی موبایل. در اینجای جلسه وارد سن می‌شود و یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کنگره جهانی موبایل را رقم می‌زند. خوزه ماریا اذعان دارد که Open Gateway را از 13 ماه قبل از کنگره جهانی موبایل 2024 کلید زده‌اند. در طی این مدت 47 اپراتور، 239 شبکه مخابراتی و 5.7 میلیارد تلفن همراه درگیر این موضوع شده‌اند. این یعنی 65 درصد بازیگران این حوزه با Open Gateway تعامل داشته‌اند. 6 کشور سریلانکا، آلمان، اندونزی، افریقای جنوبی، اسپانیا و برزیل هم به عنوان پیشرو این روند را دنبال می‌کنند.

 

در میان سخنرانی خوزه ماریا، ویدئویی از مدیر فنی یک بانک ایتالیایی پخش می‌شود. این CTO از مزایای Open Gateway و بهره‌گیری آنها از آن صحبت می‌کند. با افتخار اعلام می‌کند که اولین بانکی هستند که استانداردهای Open Gateway را پذیرفته‌اند و آن را بخشی از تحول دیجیتال خودشان می‌دانند. ویدئو زیر مربوط به این بخش از همایش است.

فراتر از یک شبکه مخابراتی

خوزه ماریا از چیزی تحت عنوان «Earth computing» نام می‌برد. معتقد است Open Gateway چیزی فراتر از یک شبکه مخابراتی است. این رویکرد می‌تواند منابع زمین را به عنوان خدمات در اختیار بشر قرار دهد. این رویکرد در حقیقت حرکت از «فعالیت‌های انسانی مدیریت شده توسط انسان» به «فعالیت رایانه سرپرستی شده توسط انسان» است. این یک سفر است در نهایت شبکه را کاملاً خودکار می‌کند.

چالش انرژی و ظرفیت شبکه

موضوع مصرف منابع انرژی موضوع دیگری است که در این فضا مطرح می‌شود. به اذعان خوزه ماریا در 8 سال گذشته ترافیک شبکه در تلفونیکا 9 برابر شده است. این در حالی است که مصرف انرژی در این مدت 9 درصد کاهش پیدا کرده است.

به ازای اجرای هر کوئری در زیرساخت‌های هوش مصنوعی، یک بطری آب و انرژی معادل 2 ساعت روشن ماندن یک لامپ مصرف می‌شود. با توجه به روندهای موجود و توسعه محصولات و سرویس‌ها، پیش‌بینی می‌شود ترافیک شبکه در سال 2030 چهار برابر سال 2023 خواهد بود. این یک چالش بزرگ برای این صنعت و برای منابع انرژی دنیاست.

هوش مصنوعی یک تحول انکارناپذیر در تاریخ بشریت است و به شبکه ارتباطی اپراتورها نیازمند است. ما باید مطمئن شویم که این حجم عظیم تقاضا برای ترافیک شبکه با رفتار مسئولانه ما در قبال انرژی مدیریت می‌شود. ما باید درک کنیم که سهم ما از منابع انرژی جهان چقدر است و مسئولانه آن را رعایت کنیم. خدمات در این زمینه روز به روز در حال افزایش است و رفتن به سمت خدمات ابری گریزناپذیر. بنابراین برای توسعه این حوزه دو چالش اساسی وجود دارد:

  • ظرفیت شبکه
  • و مصرف انرژی

در ادامه ویدئو ضبط شده‌ای از ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت پخش می‌‎شود. مایکروسافت از جمله شرکت‌های پیشرو در ارائه خدمات هوش مصنوعی است. ساتیا در این ویدئو از همکاری‌های خود با اپراتورها و ارائه‌دهندگان زیرساخت بویژه تلفونیکا می‌گوید و از آنها تقدیر می‌کند. ویدئو زیر را ببینید.

همکاری بزرگ با محوریت ابر

از یک جنبه رویکرد Open Gateway دو گروه از APIها را نیاز دارد:

  • APIهای ویژه توسعه‌دهندگان (Developers)
  • APIهای ویژه کسب‌وکارها

اکنون زمان آن رسیده که یک همکاری بزرگ شکل بگیرد. یک همکاری بزرگ بین تلکوها، فناوران بزرگ، یکپارچه‌کننده‌ها، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و همه بازیگران صنعت. همه این بازیگران باید کنار هم جمع شوند و آینده دیجیتال جهان را با یکدیگر بسازند. ابر در زمین بازی جدید نقش کلیدی ایفا می‌کند. این همکاری باید حول ابر شکل بگیرد.

تنظیم‌گری قرن 21

این فضای جدید نیازمند تنظیم‌گری‌‎های جدید است. ما به دوره جدیدی از تنظیم‌گری وارد شده‌ایم. تنظیم‌گری در قرن 21ام قواعد دیگری دارد. زمان آن فرا رسیده که با تمام مدل‌های تنظیم‌گری خداحافظی کنیم. حجم عظیمی از منابع زمین باید در اختیار بشر قرار گیرد تا بتوان این زیرساخت‌ها را ایجاد کرد. در این عصر چشم‌انداز و واقعیت با هم ترکیب می‌شوند. این ترکیب در جهان جدیدی از تنوع، کنجکاوی، هوشمندی، نوآوری، پیشرفت، تاب‌آوری، رفاه و انسانیت شکل می‌گیرد.

با پایان بحث پیرامون تنظیم‌گری در عصر جدید، سخنرانی خوزه ماریا و در نتیجه بخش دوم کلمه GOAL یعنی Open Gateway هم به پایان می‌رسد.

هماهنگی (Align)

سومین بخش از کلمه GOAL مربوط به Align یا هماهنگی می‌باشد. اما هماهنگی با چه چیزی؟ خوزه ماریا از صحنه خارج و گرنرید مجدداً به صحنه باز می‌‎گردد. او می‌خواهد سومین بخش سخنرانی کلیدی اول کنگره جهانی موبایل 2024 را توضیح دهد: هماهنگی (Alignment) با فرصت‌ها و چالش‌ها.

 

بر اساس آنچه که در ویدئو فوق گفته می‌شود، در گذشته 13 کشور دنیا کار گسترده‌ای انجام دادند تا استانداردهای خدمات صوتی (Voice Services) در اپراتورها را تدوین کنند. اما امروز Open Gateway پا به عرصه گذاشته است. رویکردی که بسیار گسترده‌تر و پیچیده‌تر از خدمات صوتی است. بنابراین نیاز به استانداردهایی به مراتب وسیع‌تر دارد. امروز نوبت تدوین استانداردهای Open Gateway است. این استانداردها با هدف هماهنگی (Alignment) با فرصت‌ها و چالش‌هاست. هماهنگی در سه موضوع به طور مشخص در این زمینه حائز اهمیت است:

  • پایداری (Sustainability)
  • سرمایه گذاری (Investment)
  • و هوش مصنوعی (AI)

چالش سرمایه‌گذاری در این فضا اما اهمیت بالایی دارد. بین سال‌های 2023 تا 2030 اپراتورها نزدیک به 1.5 تریلیون دلار هزینه برای توسعه شبکه خود نیاز دارند. بیش از 90 درصد این هزینه صرف 5G خواهد شد. صنعت تلکو نیاز به سرمایه‌گذاری پایداری برای توسعه‌های خود در سال‌های آتی دارد.

هماهنگی با محیط

موضوع دیگری که در هماهنگی مد نظر است، هماهنگی با محیط است. هماهنگی با اقلیم‌های آب و هوایی (Climate) و هدر رفت صفر (Zero waste) برای آینده پایدار امری ضروری است. فضای جدید فرصت‌های فراوانی را برای صنعت تلکام و سایر بازیگران زیست‌بوم ایجاد می‌کند. اما هر جا که فرصت هست مسئولیت‌هایی هم در قبال این فرصت‌ها وجود دارد.

اخلاقیات در توسعه فناوری باید مورد توجه فعالان صنعت باشد. رعایت اخلاق در تمامی فرصت‌های موجود تضمین کننده منفعت محیط زیست و در نتیجه بشریت است. کارهایی در این زمینه انجام شده. با این حال کارهای زیادی باقی مانده که باید انجام شود تا آینده پایداری داشته باشیم.

سخنرانی مدیر عامل وودافون

در این قسمت از برنامه مارگارتا دلاوالاد، مدیرعامل وودافون وارد صحنه می‌شود. از اینترنت صنعتی (Industrial Internet) سخن می‌گوید. اینترنت صنعتی فرصتی است که امروز در برابر ما باز شده است. اما چه اتفاقی افتاده که اینترنت صنعتی ظهور پیدا کرده است؟ مگر تاکنون اینترنت وارد صنعت نشده بود؟ واقعیت این است که فناوری 5G به همراه APIهای آزاد آن اینترنت صنعتی را را توانمند خواهند کرد. در این فضا ماشین‌ها و برنامه‌های کاربردی با هم متصل می‌شوند. این اتصال از طریق سرویس‌های توانمند شده با هوش مصنوعی و در بسترهای بر پایه ابر رخ می‌دهد. این سرویس‌ها حسگرها را توانمند می‌سازند و این توانمندی کارخانه‌های هوشمند را شکل می‌دهد. ما سیستم‌های فوق هوشمند و با امنیت بیشتر خواهیم داشت.

ویدئوی زیر سخنرانی مارگارتا در این کنگره است.

 

همانطور که در ویدئو فوق دیده می‌شود، مارگارتا یک کلید برای باز کردن قفل اینترنت صنعتی معرفی می‌کند: مشارکت (Partnering). این مشارکت فقط محدود به صنعت تلکام نیست؛ بلکه شامل همه بازیگران اعم از بازیگران صنعتی و حتی سیاستگذاران می‌شود. سیاستگذاران هم یک صنعت رقابتی می‌خواهند. آنها به دنبال همکاری‌ها و اتحادهای منطقه‌ای هستند.

یکی از گلوگاه‌های توسعه فناوری 5G سرمایه‌گذاری است. فعالان این صنعت بویژه در این کنگره بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند. مارگارتا هم مثل بقیه به آن اشاره می‌کند: 5G نیازمند سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری نیازمند سرمایه‌گذار است و سرمایه‌گذاران باید تغییرات را حس کنند تا وارد عرصه شوند. مارگارتا در پایان صحبت‌هایش به چند جمله کلیدی اشاره می‌کند: «برای اینکه بتوانیم به بهترین شکل به مشتریانمان خدمات ارائه کنیم با آغوش خود را برای همکاری باز کنیم. اگر می‌خواهید این مسیر را سریع طی کنید به تنهایی بروید؛ اما گر می‌خواهد به دوردست‌ها بروید با هم بروید»

هیچ کس را کنار نگذار (Leave no one behind)

نوبت به بخش چهارم و آخر واژه GOAL می‌رسد: هیچ کس را کنار نگذار (Leave no one behind). گرنرید مجدداً به روی صحنه برمی‌گردد تا بخش آخر را هم اجرا کند. در حال حاضر 4.6 میلیارد نفر از جمعیت جهان از تلفن همراه استفاده می‌کنند و این جای بسی خرسندی است. اما این سکه روی دیگری هم دارد که گرنرید از آن گلایه دارد. هنوز 40 درصد از جمعیت جهان از تلفن همراه استفاده نمی‌کنند. جمعیتی در حدود 3.4 میلیارد نفر. سرعت افزایش تعداد کاربران تلفن همراه خوب نیست. این شکاف برای صنعت موبایل آزاردهنده است. اگر تنها بخشی از این شکاف که مربوط به تبعیض جنسیتی است جبران شود، چیزی نزدیک به 230 میلیارد دلار به درآمد صنعت موبایل خواهد افزود.

رئیس هیئت‌مدیره چاینا موبایل

نوبت به رئیس هیئت‌مدیره چاینا موبایل می‌رسد. او با دعوت گرنرید به روی صحنه می‌آید. تمام صحبت‌های او به زبان چینی است و از روی نوشته‌ای که از قبل آماده کرده می‌خواند. همزمان ترجمه انگلیسی هم در سالن پخش می‌شود. به طو کلی با این ارائه می‌خواهد نشان دهد که فراتر بحث‌هایی که در این همایش شده رفته‌اند. واقعیت هم شاید همین باشد. گویی چینی‌ها قله‌های مدنظر غربی‌ها را در صنعت تلکام فتح کرده‌اند و اکنون در حال برنامه‌ریزی برای فتح قله‌های بعدی هستند.

از ارزش داده‌ها و ارتباط آن با کیفیت و مقیاس سخن می‌گوید. هر چه کیفیت و مقیاس داده بیشتر باشد قابلیت آن برای ارزش‌آفرینی به صورت نمایی افزایش می‌یابد. از 5G+ و AI+ هم سخن به میان می‌آورد. آنها به دنبال نوآوری در این زمین بازی هستند. می‌خواهند نوآوران را جذب و هدایت کنند. برنامه آنها هدایت نوآوران در فناوری دیجیتال و خدمات اطلاعاتی است. در هوش مصنوعی بومی و نوآوری در آن سه چیز را پیگیری می‌کنند: برنامه‌های کاربردی (Application)، موتورهای استدلال (Reasoning Engines) و گونه‌شناسی آینده (Future species). در این مسیر Open Gateway را هم پذیرفته‌اند و برای آن برنامه دارند.

پنل مباحثه

بخش پایانی سخنرانی کلیدی اول کنگره جهانی موبایل 2024، پنل مباحثه است. این پنل با مدیریت گرندری و سه نفر از فعالان زیست‌بوم برگزار می‌شود: بنیانگذار و مدیرعامل سنتلیون، مدیرعامل آرنج، و رئیس بخش راهبرد و فناوری مایکروسافت. موضوع پنل هم همان موضوع نشست است: Open gateway: The art of what is possible

پنل سخنرانی کلیدی اول کنگره جهانی موبایل 2024

این پنل در حدود 11 دقیقه به طول انجامید. ویدئوی کامل این پنل را در زیر می‌توانید.

 

Open Gateway در آرنج (Orange)

پنل با سؤال گرنرید از کریستل، مدیرعامل آرنج، شروع می‌شود. او سال گذشته هم در این کنگره حضور داشته و گرنرید اشاره‌ای به این موضوع می‌کند. گویا سال گذشته با هم در خصوص Open Gateway صحبت‌هایی داشته‌اند. گرنرید از او در خصوص اتفاقاتی که طی این یک سال در این خصوص در آرنج رخ داده می‌پرسد. کریستل پاسخ می‌دهد که اتفاقات زیادی در این مدت رخ داده است. به عنوان مثال پذیرش گسترده این رویکرد در میان اپراتورها یک اتفاق بزرگ است. نزدیک به 46 درصد اپراتورها پذیرفته‌اند که وارد این فضا شوند. اتفاق بزرگ دیگر در این رویکرد این است که آنها توانسته‌اند توسعه‌دهندگان را جذب کنند تا APIهای لازم برای Open Gateway را توسعه دهند.

Open Gateway در مایکروسافت

سؤال دوم را گرنرید از جیسون، رئیس بخش راهبرد و فناوری مایکروسافت می‌پرسد. او هم پارسال در کنگره جهانی موبایل حضور داشته و گرنرید با او در خصوص Open Gateway صحبت کرده است. از او هم می‌خواهد در خصوص کارهایی که در این مدت در این زمینه انجام داده‌اند توضیح دهد. اولین جمله‌ای که جیسون بر زبان می‌‎آورد این است: “ما عاشق دولوپرها هستیم”.

او ادامه می‌دهد: “ما 40 سال است که با دولوپرها کار می‌کنیم و محصولات زیادی را با آنها توسعه داده‌ایم. محصولات زیاد دیگری هم مورد نیاز است و اساساً تولید محصول در این زمینه یک چرخه است که مرتباً تکرار می‌شود.” جیسون بحث خود را با پیشرفت‌های مخابرات شبکه گره می‌زند. امروز پیشرفت‌های زیادی در مخابرات و شبکه حاصل شده و یک دوره هیجان‌انگیز برای دولوپرها است. ما نیازمند مخزنی از APIها برای شبکه هستیم. ویژگی APIهای جدید این است که باید سادگی (Simplicity) و عمومیت (Commonality) بیشتری داشته باشند.

Open Gateway در سنتیلیون

سومین نفری که وارد بحث پنل می‌شود نیک ونزیا، بنیانگذار و مدیرعامل سنتیلیون است. این شرکت در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. گرنرید از او هم در خصوص Open Gateway در سنتیلیون می‌پرسد. او ابتدا در خصوص فرصت فوق‌العاده‌ای که امروز برای درآمدزایی ایجاد شده سخن می‌گوید: درآمدزایی از APIهای Open Gateway. او از طوفانی سخن می‌گوید که فناوری هوش مصنوعی با خود به همراه خواهد داشت. طوفانی از داده و تقاضا. با فناوری‌های فعلی مدیریت این طوفان امکان‌پذیر نیست. در فضای جدید هم‌نوایی و همکاری بین بازیگران مختلف مورد نیاز است. موضوعی که بارها در این کنگره به آن اشاره شده. چالش‌های زیادی در این حوزه خواهیم داشت. چالش‌هایی نظیر امنیت و حریم خصوصی. لذا تنظیم‌گری در این حوزه اهمیت ویژه‌ای دارد. باید تنظیم‌گری در این حوزه را فعالی کنیم. باید تنظیم‌گری در این محیط را هدایت و مدیریت کنیم.

شراکت در Open Gateway

موضوع دیگری که در پنل به آن پرداخته می‌شود، شراکت (Partnership) است. گرنرید از اهمیت شراکت در این فضا سخن می‌گوید و از نماینده مایکروسافت و آرنج می‌خواهد تا در خصوص شراکت‌های خود در زمینه توضیح دهند. ابتدا کریستل پاسخ می‌دهد: ما در آرنج می‌خواهیم یک تلکو به عنوان سکو (Telco as a platform) باشیم. این بدین معناست که باید Open Gateway و APIهایی داشته باشیم. علاوه بر این باید سازمانی داشته باشیم که با شرکایمان ارتباط برقرار کند و ما این کار را انجام داده‌ایم. البته قبلاً هم شراکت‌های ناموفقی داشته‌ایم. شراکت‌های فعلی ما در مراحل اولیه است و ممکن است نواقصی داشته باشد. اما از این به بعد ادامه کار بدون شراکت بسیار سخت است. ما به APIها و در نتیجه به دولوپرها نیازمندیم و برآورده شدن این نیاز در گروه شراکت است.

گرنرید جیسون را هم وارد این بحث می‌کند: شراکت برای مایکروسافت هم فرصت‌هایی را فراهم کرده است. مایکروسافت در روی دیگر این ماجرا قرار دارد. آنها به زیرساخت‌های تلکو برای توسعه خدمات خود نیازمندند. خدماتی که امروزه بیش از پیش بر بستر ابری است. اما تلکوها هم به آنها نیازمندند. آنها یک مزیت دارند و آن هم تعداد زیاد دولوپرهایی است که در اختیار دارند. چیزی که Open Gateway به آن نیاز مبرم دارد.

هوش مصنوعی بزرگترین مشتری آینده

سؤال آخر را گرنرید از مدیرعامل سنتیلیون می‌پرسد: سال 2037 اگر روی این صندلی بنشینی آینده چگونه خواهد بود؟ نیک ابتدا قدری در خصوص بحث قبلی صحبت می‌کند و در ادامه به سؤال اینگونه پاسخ می‌دهد: به نظر من هوش مصنوعی بزرگترین مشتری آینده خواهد بود. این فناوری 8 تا 12 دلار به درآمد به ازای هر کاربر (ARPU) خواهد افزود. این در سایه در کنار هم بودن و داشتن ارتباط و همکاری با یکدیگر اتفاق خواهد افتاد.

پایان سخنرانی کلیدی اول کنگره جهانی موبایل 2024

اعضای پنل صحنه را ترک می‌کنند و گرنرید به تنهایی روی صحنه است. باید یک ساعت گذشته را جمع‌بندی کند. این سخنرانی کلیدی مهمترین بخش کنگره جهانی موبایل است و برای آن بسیار برنامه‌‎ریزی شده است. پس پایان آن به اندازه آغازش اهمیت دارد. گرنرید پایان این نشست را با این جملات رقم می‌زند: “دنیای دیجیتال در بخش تلکو حضور دارد و ما به عنوان رهبران این صنعت باید آن را هدایت کنیم. قدرت ما در اتحاد ما است و تبلور توان فوق‌العاده ما در همکاری ما. اتفاقات زیادی در کنگره جهانی موبایل رخ خواهد داد که زمینه گفتگو و همکاری را فراهم می‌کند. پس بیایید بر هدفمان (GOAL) متمرکز شویم.”

امتیاز کاربران: 4.1 ( 2 رای)

علی فردوسی جهرمی

دانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی علاقمند به مطالعه و پژوهش در زمینه حکمرانی فناوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا