8 کاربرد هوش مصنوعی در صنعت تلکام
با توجه به روندهای جاری در فناوری، هوش مصنوعی در تلکام نقشی اساسی ایفا میکند. صنعت تلکام به سرعت در حال تکامل است. در این صنعت خدمات شفاف و بدون وقفه کلید رشد است. کیفیت تجربه مشتری مدتهاست که برای ارائهدهندگان خدمات متمایزکننده بوده است، اما شبکههای موجود هرگز برای پشتیبانی از حجم ترافیک فعلی طراحی نشدهاند.
رهبران این کسبوکار برای انتقال به 5G و حتی فراتر از آن تحت فشار هستند. آنها همزمان ملزم هستند شبکههای خود را از یک مرکز هزینه به یک مرکز سود تبدیل کنند. در نتیجه، همه اپراتورها اکنون به دنبال استفاده از نوآوری و فناوری برای بهبود تجربه مشتری، بهینهسازی کارایی و عملکرد شبکه، افزایش کارایی و افزایش درآمد هستند.
در این مقاله هشت مورد از کاردبردهای هوش مصنوعی در تلکام آورده شده است. این موارد نشان میدهد چگونه اپراتورها میتوانند از هوش مصنوعی و سایر فناوریها در آینده به نفع صنعت خود استفاده کنند.
1. نظارت و مدیریت عملیات شبکه
شبکهای که کار نمیکند شبکهای است که درآمدی ندارد. بنابراین بهینهسازی مداوم شبکههای موجود به یک وظیفه اولیه برای همه اپراتورهای شبکه تبدیل شده است. همه اپراتورها اطلاعات تاریخی عمیقی در مورد هر جنبه از عملکرد شبکه خود دارند. ترکیب مناسبی از هوش مصنوعی، علم داده، یادگیری ماشین، محاسبات ابری و لبهای به آنها این امکان را میدهد تا در این مسیر بیشترین توفیق را داشته باشند.
آنگاه که اپراتورها فناوریهای مختلف و متناسب با صنعت خود را به روشهای صحیحی ترکیب کنند، هوش مصنوعی برای آنها فوقالعاده کاربردی خواهد بود. این کار با استفاده از ابزارهای سفارشی، داشبوردهای پیشرفته، و دسترسی متمرکز به شاخصها و معیارهای کلیدی شبکه برای اصلاح انجام میشود. این ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی حتی میتوانند شروع به تجزیه و تحلیلهای ریشهای کنند و توصیههایی در مورد نحوه انجام تنظیمات دقیق در محل آنتن، قدرت، ارتفاع برج، فرکانس و موارد دیگر برای حفظ عملکرد شبکه در اوج خود ارائه دهند. پیشبینی خرابیها قبل از وقوع قابلیت دیگری است که به شرکتهای مخابراتی اجازه میدهد تا اصلاحات سریع را در این زمینه انجام دهند و از خرابی جلوگیری کرده یا آن را به حداقل برسانند.
2. نگهداری پیشبینانه
تجهیزات تجاری معمولاً مبتنی بر پیشفرضهایی نگهداری و تعمیرات میشوند. به عنوان مثال، یک شرکت هواپیمایی نیاز به تعویض یا سرویس موتورهای جت را در یک زمان مشخص بین تعمیرات اساسی (TBOs) فرض میکند. تا همین اواخر، اپراتورهای مخابراتی تجهیزات و شبکههای خود را بر همین مبنا اداره میکردند. اما ترکیب فناوریهای مناسب میتواند آنها را قادر سازد تا به سمت تعمیر و نگهداری پیشبینانه سوق پیدا کنند.در این نوع نگهداری و تعمیرات از حجم وسیعی از دادههای ذخیرهسازی شده استفاده میشود. دادههایی که نشاندهنده نحوه استفاده از اجزای مختلف زیرساخت است.
پیشبینی شکست به جای فرض کردن آن، اپراتورها را قادر میسازد تا عمر هر دارایی را به حداکثر برسانند. با این رویکرد هیچ چیزی از سرویس حذف نمیشود، و هیچ چیز آنقدر در سرویس نمیماند که از کار بیفتد. در این صورت اپراتور مخابراتی قادر خواهد بود زمان کارکرد شبکه را به حداکثر برساند، کارایی را افزایش دهد و برای مخارج خود برنامهریزی کند.
3. راهحلهای کاهش تقلب مبتنی بر هوش مصنوعی در مخابرات
از زمان شروع به کار این صنعت، کلاهبرداری از مخابرات یک چالش بوده است. امروزه ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی به اپراتورها این امکان را میدهند که از تاکتیکهای متنوع بازیگران مخرب جلوتر بمانند. آنها همچنین نظارت دائمی را امکانپذیر میکنند. نظارت دائمی برای شناسایی زمانی که رباتها از شبکه شما استفاده میکنند، برای جلوگیری از دسترسی عوامل مخرب به اطلاعات شخصی مشتری و سایر دادههای حساس، و جلوگیری از سایر دسترسیهای غیرمجاز.
ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی هنگامیکه با ترکیب مناسبی از فناوریهای دیگر، مثل اینترنت اشیا (IoT)، دادهها و ابر همراه میشوند، برای نظارت مداوم بر شبکه و زیرساخت شما ایدهآل هستند. این ممیزیهای منظم و ارزیابی ریسک به شما این امکان را میدهد تا بر ترافیک تماس و الگوهای استفاده برای شناسایی فعالیتها و بینظمیهای مشکوک نظارت کنید و بتوانید سریعتر به حوادث واکنش نشان دهید.
هنگامیکه هوش مصنوعی حفرهها را پیدا کرد، میتوانید به سرعت آنها را اصلاح کنید. علاوه بر این میتوانید پروتکلهای رمزگذاری، شیوههای ذخیرهسازی دادهها و برنامههای بازیابی را برای محافظت از اطلاعات حساس، از بین بردن آسیبپذیریها و مقاومتر کردن زیرساخت خود به روز کنید. این به شما امکان میدهد تا ضررهای مالی را به حداقل برسانید، از آسیب به اعتبار خود جلوگیری کنید، و مطابقت با قوانین و مقررات را پیش بروید.
4. خدمات مشتری و بازاریابی دستیاران دیجیتال مجازی
ترکیب یادگیری ماشین (ML) و هوش مصنوعی با پردازش زبان طبیعی (NLP) و جستجوی محاورهای به چتباتها و دیگر دستیاران مجازی که از قبل به سوالات معمول مشتری رسیدگی میکنند، قدرت میدهد. این امر مستلزم آن است که تعادل ایدهآل بین مهارتهای انسانی و تواناییهای ماشین تعیین شود. پس از انجام این کار، این ترکیب قدرتمند میتواند کارمندان انسانی را برای انجام وظایف پیچیدهتر و ارزشمندتر آزاد کند.
موارد استفاده از هوش مصنوعی در مخابرات فراتر از یک ربات چت استاندارد است. در بسیاری از موارد، شرکتهای مخابراتی میتوانند از هوش مصنوعی برای رسیدگی به تعداد زیادی از مسائل مربوط به خدمات مشتری استفاده کنند. لذا کارمندان شما را برای واجهه با تنشهای بزرگتر آزاد نگه دارند. افزودن فناوریهای نسل جدید، رباتها را قادر میسازد تا از طیف وسیعتری از اسناد داخلی برای ارائه خدمات به مشتریان به روشهای پیچیدهتر استفاده کنند. اما همچنان پاسخها را در قالبهای مکالمه برمیگردانند.
فراتر از رباتهای چت و دستیاران خدمات مشتری، یک پلتفرم قوی دادههای مشتری (CDP)، بازاریابان را قادر میسازد تا نقشههای سفر مشتری را ایجاد کرده و آنها را در زمان واقعی بهروزرسانی کنند. همراه با برنامه تجزیه و تحلیل مناسب، یک CDP خوب به شرکت مخابراتی اجازه میدهد نه تنها بفهمد که مشتری چه میکند، بلکه میفهمد چرا آن را انجام میدهد و احتمالاً در آینده چه کاری انجام خواهد داد. با در دست داشتن این بینش، تیمهای بازاریابی میتوانند تبلیغات و پیشنهادات را برای افزایش فروش و فروش متقابل (cross-sells) تنظیم کنند.
5. سیستمهای هوشمند مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
خدمات مشتری و مسائل مربوط به آن یک مبارزه دائمی است. برخی از اپراتورها با موفقیت تمام برندهای خود را صرفاً بر اساس خدمات مشتری متمایز کردهاند. اکنون اپراتورها میتوانند از توانایی هوش مصنوعی برای تجزیه مجموعه دادههای گسترده در زمان واقعی برای بهبود تلاشهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) خود استفاده کنند.
زمانی که CRM با دادههای مناسب و اتوماسیون فوقالعاده همراه باشد، یک CDP مناسب میتواند سرنخها را به صورت خودکار شناسایی کند و ارزش بالقوه برای هر مشتری را پیشبینی و قابلیتهای فروش در بخشهای مختلف را اولویتبندی کند. در ادامه شرکتهای مخابراتی میتوانند از این بینش برای بهبود تجربه مشتری استفاده کنند، کارکنان را ترغیب کنند تا با بهترین اقدامات بعدی به مشتریان خدمات بهتری ارائه دهند، تعاملات را در هر جایی که مشتری با نام تجاری ملاقات میکند تقویت کنند، و توصیهها و راهحلهای شخصیسازی شده ارائه انجام دهند. همچنین میتواند کمپینهای بازاریابی مجدد را فعال کند. این به شرکتهای مخابراتی کمک کند تا مشتریان از دست رفته را بازگردانند و کسبوکار خود را بازسازی کنند.
6. مدیریت تجربه مشتری (CEM)
هوش مصنوعی در تلکام در مدیریت تجربه مشتری نیز اثرگذار است. وقتی برندها به خوبی کار میکنند، رسانههای اجتماعی میتوانند ارزش افزوده زیادی را ایجاد کنند و درآمد را به طور مداوم افزایش دهند. اما اگر مشکلی پیش بیاید که برند از آن بیخبر باشد و این مشکل شایع شود، تأثیر منفی آن میتواند بسیار زیاد باشد.
ابزارهای اجتماعی مجهز به هوش مصنوعی در اینترنت به جستجوی احساسات درباره برند، چه خوب و چه بد، میپردازند. این ابزارها میتوانند رضایت مشتری را از رسانههای اجتماعی، ارزیابیها و دیگر بازخوردها بسنجند و مشکلات را قبل از تشدید آنها شناسایی کنند. علاوه بر این راهحلهایی را پیشنهاد میکنند که برند میتواند برای اصلاح وضعیت، به اشتراک گذاشتن کارهایی که انجام دادهاند و بازیابی یا بازسازی احساسات اقدام نموده و برند خود را مجدداً تقویت کند.
7. سودآوری ایستگاه پایه مخابراتی (Base Station)
افزایش تقاضای جدید برای خدمات داده تلفن همراه پرسرعت و گسترش سریع شبکههای تلفن همراه فشار زیادی را بر ایستگاههای پایه مخابراتی وارد کرده است. ادامه عرضه فناوری 5G سازمانی نیز نیاز به بهبود ظرفیت و پوششدهی را افزایش داده است. هزینه بالای تجهیزات ایستگاه پایه و نیاز به متخصصان ماهر برای استقرار و نگهداری این سیستمها یک الزام جدید برای استفاده از ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی ایجاد میکند. اپراتورها میتوانند با هوش مصنوعی به نتایج تجاری ملموسی دست یابند و ایستگاههای پایه تک باند و چند باند را به اوج بازدهی برسانند. از تصمیمگیری برای قرار دادن ایستگاههای پایه تا بهینهسازی مصرف انرژی.
8. برنامهریزی و بهینهسازی شبکه با هوش مصنوعی در تلکام
برنامهریزی برای رشد شبکه یک اقدام راهبردی است که جهتگیریهای آینده را تعیین میکند. با رشد نیازهای مشتری، شبکهها نیز باید رشد کنند. همزمان با رشد شبکه، زیرساختهای آن نیز باید رشد کند. اما جهتگیریهای بهینه به کدام سمت هستند؟ چگونه شبکه جدید اجازه میدهد تا بارها مدیریت و متعادل شوند؟ و چگونه باید شبکه را برای تخصیص کارآمد منابع گسترش داد؟ این سؤالات برنامهریزی و بهینهسازی شبکه را به یک اقدام کلیدی برای استفاده از هوش مصنوعی در ارتباطات راه دور تبدیل میکند.
استفاده از قدرت شگفتانگیز مدلهای مبتنی بر هوش مصنوعی به تیمهای پروژه این امکان را میدهد تا حجم وسیعی از دادهها را تجزیه و تحلیل کنند. علاوه بر این رهبران را قادر به تصمیمگیری هوشمندانهتر میکند. به آنها این امکان را میدهد تا با ایجاد دوقلوهای دیجیتالی عملیاتهای دنیای واقعی را شبیهسازی کنند تا بدین ترتیب تصمیمات خود را آزمایش و اصلاح کنند. نتیجه این اقدامات میشود مجموعهای جامع از نقشههای راه فرصتهایی برای راهبردیترین مسیر ممکن برای گسترش شبکه.
از قدرت هوش مصنوعی در تلکام استفاده کنید
از آنجایی که جهان نیاز به اتصال بیشتر و بیشتر دارد، اپراتورهای شبکه این فرصت را دارند که با استفاده از هوش مصنوعی و دوقلوهای دیجیتال برای تجزیه و تحلیل و اقدام بر روی حجم وسیعی از داده ها، شبکهها را به طور هوشمند تکامل داده و بسازند. انجام این کار تصمیمات مرتبط با شبکه را برای سالهای آینده رنگ بوی دیگری خواهد داد.