بلوغ بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی
بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی حالت تکاملیافتهای از بازاریابی مبتنی بر داده است. قابلیتهایی که یک شرکت برای برتری در بازاریابی مبتنی بر داده به آن نیاز دارد به سرعت در حال گسترش است. قبل از همهگیری کرونا، یک برند مجهز به قابلیتهای اولیه بازاریابی دیجیتال میتوانست یک استراتژی بازاریابی نسبتاً بالغ را طراحی و اجرا کند. اما حفظ یا بهبود در این سطح از بلوغ در محیط امروزی که با افزایش قیمتها، نوسانات بازار و تنشهای ژئوپلیتیکی مشخص میشود، دشوارتر شده است. فناوریهای پیشرفتهای مانند هوش مصنوعی، هوش مصنوعی مولد (GenAI)، محاسبات ابری، اقتصاد دادههای مصرفکننده، و تعامل چند کاناله (Omnichannel engagement)، شرکتها را ملزم میکنند تا تخصص بیشتری کسب کرده و به کار گیرند.
چهار اخلالگر
چهار تحول اساسی در فضای کسبوکار، بر نحوه استفاده شرکتها از دادهها و فناوری تأثیر میگذارند. این تحولات به طور فزایندهای الگوهای بازاریابی را دگرگون میکنند:
هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد (AI and GenAI)
هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد به کسبوکارها امکان میدهد تا از دادهها برای بینشهای راهبردی استفاده کنند. این فناوری فرآیندهای بازاریابی مانند هدفگذاریها، شخصیسازی و تولید خلاقانه را خودکار و بهینه میکند. این منجر به ایجاد تجارب شخصی و جذابیت بیشتر برای مشتری میشود. هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد همچنین به کارایی و اثربخشی بیشتر در کمپینهای بازاریابی کمک میکنند.
معماری ابری (Cloud Architecture)
معماری رایانش ابری یکی از تکنولوژیهای مدرن است که در همه حوزهها از زندگی روزمره گرفته تا سازمانهای بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی کاربرد دارد. این معماری به نحوه تعامل و اتصال اجزای مختلف تکنولوژی ابری مانند سختافزار، منابع مجازی، قابلیتهای نرمافزاری و سیستمهای شبکه مجازی برای ایجاد محیطهای پردازش ابری اشاره دارد. این معماری با خود چابکی، مقیاسپذیری، کارایی هزینه و امنیت را به همراه دارد.
اقتصادهای داده مصرف کننده (Consumer Data Economies)
کیفیت و کمیت دادهها برای مدلهای هوش مصنوعی در آینده ضروری خواهد بود. شرکتها برای ایجاد بینش منحصربهفردی که برندهایشان را متمایز میکند، به دادههای اختصاصی زیادی نیاز دارند. علاوه بر این، دادهها زیربنای بسیاری از تصمیمات راهبردی خواهند بود و به عنوان یک دارایی با ارزش برای کسب درآمد برای برندها عمل میکنند.
تعامل چندکاناله (Omnichannel)
در بازار امروز، تقریباً همه مصرفکنندگان علاوه بر تبلیغات سنتی به فناوریهایی نظیر تلفن همراه، تلویزیون متصل (CTV)، رسانههای اجتماعی، بازیها، تجربیات واقعیت افزوده و مجازی و محصولات متصل دسترسی دارند. این حجم انبوه از نقاط تماس فرصتهای جدیدی را برای فروش و تعامل ارائه میکند. اما همزمان محیط بسیار پیچیدهای را برای بازاریابان ایجاد میکند، چرا که رفتارهای خرید مصرف کنندگان در هر نقطه تماس متفاوت است.
خوشبختانه، این چهار اخلالگر فرصت قابل توجهی را برای برندها ایجاد میکنند تا بلوغ و در نتیجه بهرهوری، سودآوری و موقعیت رقابتی خود را بهبود بخشند. شکل زیر نشان میدهد که در شاخصهای مختلف شرکتها با بلوغ بالای هوش مصنوعی چه تفاوتی با شرکتهای با بلوغ پایین دارند.
در این مقاله، نشان میدهیم که چگونه برندها میتوانند بلوغ بازاریابی خود را ارتقا دهند و از راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد (GenAI) برای ارتقای راهبردهای بازاریابی و بهینهسازی خودکار خلاقیتها استفاده کنند.
نیاز به قابلیتهای جدید برای بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی
بازاریابی مبتنی بر Data به سرعت در حال تکامل است. برای حفظ یا افزایش بلوغ بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی، برندها باید بیش از گذشته بر بکارگیری دادهها، هدایت برنامههای بازاریابی (برخط و برونخط)، و دریافت تجارب مصرف کننده در تعامل با فناوری تلاش کنند. بر اساس آخرین تحلیل صورت گرفته توسط گوگل و گروه مشاوران بوستون در اروپا، خاورمیانه و آفریقا بلوغ بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی در این مناطق وضعیت خوبی ندارد. بین سالهای 2021 تا 2024 سطح این بلوغ 8 درصد کاهش داشته است.
این کاهش لزوماً نشان دهنده این نیست که شرکتها کار اشتباهی انجام دادهاند. بلکه نشان میدهد که نرمهای بلوغ بازاریابی به طور مداوم در حال افزایش است. امروزه، یک فرایند بازاریابی بالغ باید مبتنی بر هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد باشد. گروه مشاوران بوستون برای سال 2024 نوزده قابلیت ضروری را معرفی میکند تا شرکتها مبتنی بر آن بلوغ بازاریابی خود را توسعه میدهند. مطابق شکل زیر این 19 قابلیت در 3 دسته کلی قرار میگیرند.
قابلیتهای بنیادی بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی
مواردی که در این دسته قرار میگیریند، قابلیت های زیربنایی و ضروری هستند. قابلیتهای بنیادی، بهبود مستمر و یادگیری را از طریق روش های پیشرفتهای که تعادلی بین درونسپاری و برونسپاری را متعادل میکنند، امکانپذیر میسازند. همانگونه که در شکل فوق ملاحظه میشود، قابلیت های اساسی عبارتند از:
- همکاری چابک (Agile collaboration)
- مهارتهای تخصصی (Specialist skills)
- و برنامهریزی یکپارچه (Integrated planning).
قابلیتهای جدید بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی
این قابلیتها قبلاً مواردی بودند برای «خوب بودن»، اما اکنون به استاندارد و پیشنیازی برای ارزشآفرینی تبدیل شدهاند. برندهایی که این قابلیتها را ندارند باید برای بدست آوردن آنها عجله کنند. قابلیتهای جدید عبارتند از:
- شناسایی کاربر (User identification)
- برنامهریزی یکپارچه (Integrated planning)
- فرهنگ آزمایش و یادگیری (Test and learn culture)
- غنیسازی دادهها و کسب درآمد (Data enrichment and monetization)
- و هدف قرار دادن مخاطبان و منابع دادههای شخص اول و شخص دوم است (Targeting audiences and sources of first-party (1P) and second-party (2P) data).
قابلیتهای سطح بالا
این قابلیتها تغییردهنده بازی هستند و بر روی روندها و فنآوریهای جدیدی که تضمینکننده رشد آینده هست، سرمایهگذاری میکنند. قابلیتهای سطح بالا عبارتند از:
- آمادگی حفظ حریم خصوصی (در پاسخ به منسوخ شدن کوکی) (Privacy readiness in response to cookie deprecation)
- اندازهگیری سرتاسری (End-to-end measurement)
- تجربیات شخصیسازی (از طریق کانالهای شخصی) (Personalized experiences through owned channels)
- رسانههای غنی شده با داده (به عنوان مثال، خودکارسازی کمپین) (Data-enabled media activation for example, campaign automatization)
- قدرت پیشبینی و هوش مصنوعی تعبیهشده (از جمله پذیرش مدلهای پیشرفته هوش مصنوعی برای پیشبینی و برنامهریزی) (Predictive power and embedded AI including advanced adoption of AI models for forecasting and planning)
- محتوای مبتنی بر Data (شخصیسازی محتوا بر اساس هدفگیری) (Data-driven content content personalization based on targeting)
- و اخیراً تصویر جدید جریان کار هوش مصنوعی مولد (GenAI workflow reimagination).
چهار سطح بلوغ برای شرکتها
بر اساس سطح بلوغ برندها در این سه مجموعه از قابلیتها، و مطابق با تحلیلهای بازاریابی دیجیتال، شرکتها در چهار سطح بلوغ دستهبندی میشوند. این سطوح که نشاندهنده پذیرش و مهارت آنها در 19 قابلیت اساسی است عبارتند از: نوپا (nascent)، نوظهور (emerging)، متصل (connected) و چندزمانه (multi-moment). صرف نظر از اینکه سطح بلوغ فعلی یک برند چیست، باید روی ایجاد قابلیتها در هر سه مجموعه از قابلیتهای فوق تمرکز شود. با این حال، ارزشمندترین قابلیتها برای توسعه برای برندها در سطوح بلوغ مختلف متفاوت است.
نوپا
این برندها به تازگی سفرهای دیجیتالی و داده محور خود را آغاز کردهاند. آنها نتایج بازاریابی را با تکنیکهای اندازهگیری اولیه اندازهگیری میکنند و عمدتاً از دادههای شخص ثالث (3P) استفاده میکنند. آنها ارزش بالقوه هوش مصنوعی (AI) و هوش مصنوعی مولد (GenAI) را تشخیص می دهند اما در مرحله اکتشافی باقی میمانند. در نتیجه، رویکرد آنها به فعال سازی و اجرا در نقاط تماس قطع می شود.
نوظهور
این برندها اولین گامها را به سمت تحول دیجیتال برداشتهاند و اکنون از بازده سرمایهگذاری اولیه خود در بلوغ بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی برای تامین مالی گامهای بعدی استفاده میکنند. آنها یک سرمایه فناوری بازاریابی متمرکز دارند و برای فعالیتهای بازاریابی برخط و برونخط خود به صورت یکپارچه برنامهریزی میکنند. برندهای نوظهور برای فعالیتهای بازاریابی خود شروع به استفاده از دادههای 1P در کنار دادههای 3P کردهاند. آنها تمایل دارند از رسانههایی استفاده کنند که از راهحلهای ساده مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده میکنند (به عنوان مثال، الگوریتمهای پیشنهاددهنده مبتنی بر هوش مصنوعی)
متصل
این برندها به سطحی از ادغام دیجیتال رسیدهاند که از فرهنگ آزمایش پشتیبانی میکنند. آنها میتوانند اندازهگیری را با تنظیمات شاخصهای کلیدی عملکرد کسب و کار (KPI) هماهنگ کنند و از پردازش ابری برای پشتیبانی از راهحلهای هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد استفاده کنند. آنها میتوانند به طور فزایندهای فعالسازی و اجرا را خودکار کنند، و با تیمهای یکپارچه سفرهای مصرف کننده را برنامهریزی کنند.
چندزمانه
این برندها به عنوان نوآوران واقعی در چشم انداز بازاریابی برجسته میشوند. آنها از فناوریهای پیشرفته برای پشتیبانی از راهبردهای خود استفاده میکنند (مانند الگوریتمهای هوش مصنوعی برای بودجهبندی و بهینهسازی، و هوش مصنوعی مولد برای شخصیسازی محتوا). آنها داده های 1P و 3P را در حوزههای مختلف کسبوکار (از جمله بازاریابی، فروش، امور مالی و عملیات) که به طور کامل توسط زیرساخت ابری پشتیبانی میشوند، به کار میگیرند. آنها میتوانند نتایج بازاریابی را به صورت سرتاسری (end-to-end) اندازهگیری کنند. این باعث میشود که آنها بتوانند هدف گذاری و شخصیسازی روزانه بهبود بخشند.
قابلیتها و سطح بلوغ بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی
شرکتهایی که خود را در سه سطح اول میبینند، میخواهند به سمت بالا حرکت کنند. تعداد معدودی که سطحشانه چندزمانه است، باید سخت تلاش کنند تا موقعیت خود را حفظ کنند و بهبود بخشند. این کار بسیار سخت است. چرا که باید قابلیتهای بازاریابی جدیدی توسعه دهند و به طور مداوم سطح خود را بالا ببرند. اگرچه برندهای نوپا و نوظهور در قابلیتهای بنیادی نسبتاً قوی هستند، اما در قابلیتهای جدید و قابلیتهای سطح بالا کمبودهای آشکاری دارند. شکل زیر نشان میدهد که شرکتهای با سطح بلوغ بالا و پایین چه امتیازاتی را در هر دسته از قابلیتها کسب کردهاند.
جالب اینجاست که برندهای پیشرفتهتر در مورد قابلیتهای سطح بالا امتیاز بیشتری نسبت به قابلیتهای بنیادی کسب کردهاند. در واقع، قابلیتهای بنیادی آنها فقط تا حدی بالغتر از شرکتهای با سطح بلوغ پایین است. این ممکن است نشان دهنده این باشد که شرکتهای بالغتر با موفقیت بر این پایهها ساخته شدهاند تا قابلیتهای جدید و پیشرفتهتری را توسعه دهند، با این حال آنها نباید چشم خود را از قابلیتهای بنیادی بردارند.
چهار اقدام برای دستیابی به مزایای بلوغ
قابلیتها به همان اندازهای که مهم هستند، به خودی خود بلوغ و ارزش ایجاد نمیکنند. برندها باید از ایجاد قابلیتهای پراکندهای که فاقد یکپارچگی کامل هستند اجتناب کنند. در عوض، آنها باید به عنوان بخشی از یک برنامه راهبردی جامع که برای تحقق بخشیدن به مزایای بلوغ در سرتاسر شرکت طراحی شده است، قابلیتهایی را کسب کنند. چهار راه برای دستیابی به این فرصتهای جدید وجد دارد که هر کدام به برخی از 19 قابلیتی نیاز دارند که برای برندها در توسعه بلوغ بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی ضروری است. شکل زیر این چهار راه به طور خلاصه نشان میدهد.
راهکار 1: تصمیمگیری راهبردی
تصمیم گیری راهبردی را با پیوند دادن عملکردهای بازاریابی به نتایج راهبردی از طریق اجرای آنلاین و آفلاین فعال کنید. قابلیتهای زیربنایی این راهکار عبارتند از:
- تنظیم راهبردی KPIها
- برنامهریزی یکپارچه
- اندازهگیری سرتاسری (در طول سفر، از طریق پیوند کانالهای آنلاین و آفلاین)
- فرهنگ تست و یادگیری
- و هدفگذازی پشته فناوری (فعال کردن اندازهگیری و تنظیم KPI به عنوان ابزارهایی برای تصمیمسازی؛ استفاده از پلتفرمهای پیشرفته مبتنی بر ابر)
مدیر دیجیتال یک برند لوکس اروپایی میگوید: “برای ما مهم است که دادههای آفلاین و آنلاین را ادغام کنیم تا سرمایهگذاریهایمان را به طور مؤثرتر در کانالها هدایت کنیم. به عنوان مثال، ما سعی میکنیم رفتار درون فروشگاهی را با کمپینهای دیجیتال برای ارزیابی اثربخشی آنها متصل کنیم. هوش مصنوعی به ما اجازه میدهد شکافهای اندازهگیری و Data را پر کنیم. بنابراین میتوانیم کیفیت فعالسازی مشتری را ارتقا میدهیم.”
راهکار 2: تیمهای یکپارچه
تیمهای یکپارچه را با مجموعه مهارتهای تخصصی هوش مصنوعی و GenAI با استفاده از شرکا یا تامین منابع از قابلیتهای راهبردی پرورش دهید. قابلیتهای زیربنایی این راهکار عبارتند از:
- همکاری چابک
- مهارتهای تخصصی
- تصمیمگیری مبتنی بر Data
- متمرکزسازی فناوری اطلاعات
- و بازطراحی جریان کار با استفاده از GenAI (به معنای ادغام GenAI در کل زنجیره ارزش بازاریابی فعالیتها برای افزایش بهرهوری).
مدیر بازاریابی یکی از شرکتهای تجارت الکترونیک در اروپا میگوید: “همکاری با متخصصانی که مجموعه مهارت های مناسبی دارند بسیار مهم است. ما فقط از شرکای خود به عنوان صنعتگر استفاده نمیکنیم، بلکه به عنوان مشاور استراتژیک نیز استفاده می کنیم. تلاشهای آنها را در جهت اهداف مشترکمان هماهنگ میکنیم. ما تلاش میکنیم بینش و دیدگاههای خود را برای به حداکثر رساندن منافعمان با هم مبادله کنیم.”
راهکار 3: کاربردی بودن دادهها
تغییر از استراتژیهای جمعآوری اطلاعات گسسته 1P و 2P به جمعآوری و فعالسازی اطلاعات فعال، هدفمحور و غنیشده میتواند ارزش قابل توجهی را ایجاد کند. قابلیتهای زیربنایی این راهکار عبارتند از:
- هدف قرار دادن مخاطبان و منابع داده (به عنوان مثال، با استفاده از دادههای غنی شده 0P، 1P، و 2P از چندین منبع برای شخصیسازی مخاطب)
- آمادگی حفظ حریم خصوصی برای آینده بدون کوکی
- شناسایی کاربر
- غنیسازی دادهها و کسب درآمد
مدیر بازاریابی یکی از شرکتهای تجارت الکترونیک در اروپا میگوید: “ما به طور فعال برنامه خود را در اوایل شکل دادیم تا برای آیندهای بدون کوکی آماده شویم. ما از فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی کاربر، اندازهگیری اثربخشی و تصمیمگیری آگاهانه در مورد سرمایهگذاریهای بازاریابی استفاده میکنیم. پشتیبانی مدیریت ارشد ما را قادر ساخت تا منابع لازم بین عملکردی را ایمن کنیم.”
راهکار 4: پیادهسازی هوشمند
به جای دنبال کردن آخرین روندهای بازار، هوشمندسازی موارد کاربرد منتخب را که تأثیر در کسبوکار ایجاد میکنند، در اولویت قرار دهید. بالغترین برندها هوش مصنوعی و GenAI را با موفقیت در فعالیتهای روزمره خود پیادهسازی کردهاند و تاثیر ثابت شدهای دریافت کردهاند. آنها از قابلیت خودکارسازی هوش مصنوعی برای بهینهسازی وظایف، ارتقای استراتژیها و شخصیسازی خلاقیتها استفاده می کنند. قابلیتهای زیربنایی این راهکار عبارتند از:
- محتوای مبتنی بر Data
- فعالسازی رسانههای مبتنی بر Data (یعنی کمپینهای خودکار برای فعال کردن هماهنگی خودکار و توالی پویا در کانالها)
- قدرت پیشبینی و هوش مصنوعی تعبیهشده
- و تجربیات شخصیشده.
رئیس بخش دیجیتال در یک خردهفروشی پیشرو اشاره میکند: “هوش مصنوعی نحوه نگرش ما به مخاطبان را تغییر میدهد. ما از دیدگاه مبتنی بر بخش به دیدگاه مبتنی بر نتیجه مهاجرت کردهایم. این کار اثربخشی ما را افزایش میدهد زیرا تعاریف مخاطب به طور مداوم و پویا در حال تغییر است.”
نقشه راه برای ارتقای بلوغ
اگر سطح بلوغ بازاریابی یک نام تجاری نوپا، نوظهور یا متصل باشد فرقی ندارد و برای حرکت به سطح بعدی و در نهایت دستیابی به وضعیت چندزمانه نیاز به یک استراتژی دارد. امروزه، برخلاف گذشته، شرکتها نمیتوانند فقط به یک حوزه یا قابلیت خاص سرعت بخشند. برای پیگیری دستیابی به مزایا، برندها باید در چندین قابلیت به طور موازی توسعه یابند.
تحقیقات BCG، از جمله مصاحبهها و مطالعات موردی با برندها، مستقیم ترین مسیر را برای افزایش سطح بلوغ برندها ترسیم میکند. BCG با تکیه بر این نتایج، یک نقشه راه متمایز برای استفاده از چهار راهکار برای پیشبرد بلوغ یک برند به بالاترین سطح را به شکل زیر تعریف میکند.
با در نظر گرفتن این نقشه راه، برندها -صرف نظر از اینکه اکنون در کجا هستند- باید توجه و منابع خود را بر برداشتن گام بعدی در منحنی بلوغ متمرکز کنند و آنها باید بسته به سطح بلوغ فعلی خود، راهکارهای مختلف را اولویتبندی کنند. برای برندهای نوپا، نوظهور و متصل، سه قابلیت مهم که باید برای پیشرفت به سطح بعدی به دست آورند، وجود دارد.
اولویتهای نقشه راه برای برندهای نوپا
برندهای نوپا باید بر کاهش شکاف بلوغ گستردهای که آنها را از سایر شرکتها جدا میکند، تمرکز کنند. برای دستیابی به بیشترین تاثیر در کمترین زمان، این برندها باید سه قابلیت را مطابق شکل زیر در اولویت قرار دهند.
- اول، آنها باید بر آمادگی برای دنیای بدون کوکی و اطمینان از آمادگی برای حفظ حریم خصوصی تمرکز کنند.
- دوم، آنها باید به طور استراتژیک فناوری مناسب را انتخاب کنند و به وضوح مالکیت بین برندها و شرکا را تعریف کنند.
- سوم، برندها باید سرمایه گذاری خود را در رسانههای دیجیتال تقویت کنند تا به سمت شخصیسازی و تجربیات کل نگر حرکت کنند.
اولویت های نقشه راه برای برندهای نوظهور
برندهای نوظهور، بلوکهای اساسی را برای بلوغ جمعآوری کردهاند (نظیر کیفیت دادهها، آموزش و ارتقای مهارت افراد). چالش بعدی آنها اجرا و اتصال همه ورودیها و خروجیها به سیستمهای اندازهگیری قوی و چند بعدی است که به برندها اجازه میدهد تصمیمات استراتژیک بگیرند. برای این منظور، مطابق شکل زیر آنها باید بر روی سه قابلیت تمرکز کنند که به آنها کمک می کند تا ارزش را سریعتر و موثرتر بدست آورند.
- اول، آنها باید همسویی KPIها با اهداف استراتژیک بلندمدت را در اولویت قرار دهند.
- دوم، آنها باید قابلیتهای اندازهگیری سرتاسری را ایجاد کنند.
- سوم، آنها باید روی تجزیهوتحلیلهای پیشبینی مبتنی بر هوش مصنوعی سرمایه گذاری کنند و هوش مصنوعی و GenAI را در عملیات روزمره خود ادغام کنند.
اولویت های نقشه راه برای برندهای متصل
برندهای متصل الگوریتمهای جدیدی ساختهاند، پشته فناوری را به کار گرفتهاند و از تغذیه دادههای مناسب اطمینان حاصل کردهاند. اما این معیارها تنها حدود 30 درصد از آنچه برای رسیدن به سطح چندزمانه -بالاترین سطح بلوغ- نیاز است را شامل میشود. 70 درصد باقیمانده شامل بهبود مدیریت تغییر و سایر فرآیندهای مرتبط با افراد برای اعمال نوآوری به عنوان یک روش کار مشترک است. برای این منظور و مطابق شکل زیر، برندهای متصل باید بر ایجاد سه قابلیت متمایز تمرکز کنند.
- اول، آنها باید با استفاده از روشهای جدید کار، با استفاده از همکاری چابک پیشرفته و اجرای بالا، روی سرمایهگذاریهای فناوری و دیجیتال خود سرمایه گذاری کنند.
- دوم، آنها باید فرآیندهای تصمیمگیری مبتنی بر داده را تقویت کنند تا به توسعه یک رویکرد جامع به علم داده و تحلیل روند بازار کمک کنند.
- سوم، آنها باید از ایدههای خلاقانه عمومی به استفاده از GenAI برای فراشخصیسازی و بکارگیری راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی در تمام سطوح تدوین و اجرای استراتژی مهاجرت کنند.
نتیجه
با تداوم ظهور فناوریها و ابزارهای جدید و قدرتمند -نظیر هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد- که با پذیرش گسترده رایانش ابری تسهیل میشود، برندها فرصت بزرگی برای بهبود بلوغ بازاریابی و در نتیجه افزایش بهرهوری، سودآوری و رقابت کلی خود دارند. مجموعه مهارتهای لازم برای بلوغ بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی در حال گسترش است و تقاضا برای آن روز به روز بیشتر میشود و سود بالقوه آن نیز قابل توجه است.
هر برند باید موقعیت خود را در منحنی بلوغ ارزیابی کند. برندها با تمرکز بر قابلیتهای چهارگانه ارزشآفرینی بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی به طور پیوسته رویکردهای خود را بهبود بخشند، به مبتکران واقعی تبدیل شوند و فناوریهای پیشرفته را در عملیات بازاریابی خود بگنجانند.
منبع: https://www.bcg.com/publications/2024/accelerating-ai-driven-marketing-maturity
شهر هوشمند؛ نگاهی به جهان و ایران